דו"ח שמאי משכנתאות

תוכן עניינים
דוח שמאי משכנתאות
דוח שמאי משכנתאות

הגיע הזמן למשכנתא מהבנק

מזל טוב! החלטתם לקנות דירה וכעת אתם מתחילים תהליך של לקיחת משכנתא מהבנק על מנת להשלים את סכום הכסף שחסר לכם ולפרוס לתשלומים את מחיר הדירה למשך שנים רבות במקום לשלם הכל עכשיו. לקיחת המשכנתא היא אכן אירוע מרגש אך מהר מאוד הוא יכול להיות גם מסובך.

אחד הדברים אשר סביר שתפגשו הוא דו"ח שמאי משכנתאות אשר יעריך את שווי הדירה שלכם וישפיע על המשכנתא שלכם. במקרים מסוים ניתן לקבל פטור מהגשת דו"ח שמאי משכנתאות ולעיתים אפילו לערער על תוצאותיו. בואו נכיר את דו"ח שמאי משכנתאות ונעשה קצת סדר.

 

למה צריך דו"ח שמאי משכנתאות?

כאשר אתם מבקשים משכנתא מהבנק אתם בעצם מבקשים מהבנק להלוות לכם כסף שללא ספק אין לכם כרגע בתמורה להתחייבות שלכם להחזיר חלק ממנו בכל חודש וגם, שאם לא תחזירו אותו בזמן, הבנק בתמורה יהיה רשאי לקחת לכם את הדירה.

על כן, לשווי של הדירה כאן יש ערך מאוד משמעותי שללא ספק דורש דו"ח שמאי משכנתאות שיכריע מה הוא הערך האמיתי שלה. לפי מה שיקבע בתוך דו"ח שמאי משכנתאות על הדירה שלכם, תקבע גם סכום ההלוואה.

 

רוצים לקבל משכנתא בתנאי אליפות? חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

הזמנת והגשת דו"ח שמאי משכנתאות

כאמור, לאחר שתגישו בקשה למשכנתא ותנקבו בסכום מסוים אותו אתם רוצים, הבנק יכול ורשאי לבקש מכם לבצע דו"ח שמאי משכנתאות. התוצאות שלו יגיעו לבנק ומשם ימשיך הטיפול בבקשה שלכם לקבלת משכנתא. כעת נפרט רצף אירועים סביר מרגע הגשת הבקשה ועד לקבלת דו"ח שמאי משכנתאות בחזרה.

 

הגשת בקשה למשכנתא

כמובן שעל מנת בכלל להתחיל תהליך של קבלת משכנתא יש צורך בהגשת בקשה מסודרת לבנק הכוללת טופס בקשת הלוואה ומסמכים הרלוונטיים לאישור העקרוני והראשוני של הבקשה. כדאי בשלב זה להתייעץ עם איש מקצוע על מנת להבין מה הסכום אותו אתם עתידים לבקש ושהגיוני שגם תקבלו.

 

בקשת דו"ח שמאי משכנתאות

לאחר האישור העקרוני של הבנק ביכולתו לדרוש מהמבקשים להגיש גם דו"ח שמאי משכנתאות רשמי. את הדו"ח יכולים להכין רק שמאי משכנתא שהבנק מכיר בהם. כלומר, הגוף ממנו ההלוואה עתידה להיות מגיש ללקוח רשימה של שמאים שהוא עובד עמם, תפקידו של הלקוח ליצור קשר ולשלם בעצמו לשמאי כך שבסוף התהליך יוגש דו"ח שמאי משכנתאות ישירות לבנק עם שווי של הנכס עליו ההלוואה המבוקשת.

 

אישור המשכנתא והחלטה על סכום

באם נדרש ממבקשי המשכנתא להגיש דו"ח שמאי משכנתאות, לאחר הגשתו יחליט הבנק על גובה המשכנתא שהוא מוכן לתת למבקש או לחילופין, יפסול את המשכנתא ולא יקבל את הבקשה שהוגשה. הסכום באופן כללי הוא לרוב 75 אחוזים, אך השאלה מתוך איזה שלם נקבע האחוז הזה.

 

פסילת משכנתא בעקבות דו"ח שמאי משכנתאות

המטרה של דו"ח שמאי משכנתאות הוא לאמוד את ערך הנכס לצורך השוואה אל מול הבקשה שניתנה למשכנתא וגם הערך שבו הולך המבקש לרכוש את הנכס. במקרים רבים (כאחת מתוך 10 בקשות), ערך הנכס שהגיע מתוך דו"ח שמאי משכנתאות שנערך עליו, קטן בהרבה מהמחיר אותו עתיד לשלם המבקש.

באם הבנק יאשר את המשכנתא הזאת, והלווה לא ישלם בזמן כך שיהיה על הבנק להחזיר את ההלוואה על ידי מכירה, הבנק יצא מופסד כי בפועל הוא מוכר את הנכס בסכום הרבה יותר נמוך, לפי מה שכתוב בתוך דו"ח שמאי משכנתאות על הנכס הזה. במקרים אלו הבנק יכול לפסול את בקשת המשכנתא ולא לתת את ההלוואה.

סביר להניח כי מה שייתן הדו"ח יהיה נמוך יותר שכן בתוך המחיר אשר עתיד המבקש לשלם גלום גם רווח עבור המוכר, אך מדובר בהפרש מאוד גדול אשר מוריד את הערך של הבנק מההלוואה הזאת.

 

ערעור על דו"ח שמאי משכנתאות

אפשר לסיק כי יש משקל רב להחלטה של דו"ח שמאי משכנתאות בדבר אישור המשכנתא וגם הגובה שלה. לעיתים דו"ח שמאי משכנתאות יכול להשפיע מאוד לרעה על אלו אשר מבקשים על המשכנתא וסביר כי ירצו לערער. בעיקרון אין אפשרות לערער על מה שנקבע בתוך דו"ח שמאי משכנתאות והוא סופי. במקרים נדירות מאוד, בליווי איש מקצוע, ניתן לנסות לערער על ההחלטה אך אל תבנו על כך.

 

דו"ח שמאי פרטי

על מנת לנסות להכין את עצמכם מראש לקראת דו"ח שמאי משכנתאות תוכלו בהחלט לבצע דו"ח שמאי משכנתאות או יותר נכון לצורך משכנתא, שיבוצע על ידי שמאי פרטי שתשכרו בעצמכם. המידע שיינתן בדו"ח זה יכול לסייע לכם לבקש סכום הגיוני או לחילופין לתקן ליקויים מראש אשר מורידים את ערך הנכס. כך גם תוכלו לדעת מה המחיר בערך שתוכלו לקבל עקב כך שלרוב המשכנתא מתחלקת בין הון עצמי והון של הבנק 25 אחוזים ו-75 אחוזים.

 

לא כל שמאי יכול לערוך דו"ח שמאי משכנתאות אלא רק אלו אשר מוכרים על ידי הבנק או הגוף שנותן את ההלוואה. ככלל, כולם שמאי מקרקעין אשר מתמקצעים בשווי של נכסים ואומדנם.

דו"ח שמאי משכנתאות מאפשר לבנק לדעת מה הערך האמיתי של הדירה כדי להבין האם כדאי לו להלוות כול כך הרבה כסף למבקש ההלוואה.

באם הדו"ח קובע שווי הרבה יותר נמוך מהמחיר הוא יכול להביא לפסילת המשכנתא. מנגד, הוא גם זה שמביא לאישור המשכנתא ונתינת ההלוואה לאלו אשר ביקשו אותה.

כעיקרון לא, ההחלטה שמתקבלת על ידי השמאי היא זאת שתקבע את גובה המשכנתא שתינתן ולא ניתן לערער על כך.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו