היתרונות בקבוצת משכנתא

תוכן עניינים

רוב הסיכויים ששמעתם דיבורים על משכנתא בקבוצת רכישה או קבוצות משכנתא, אבל מה זה אומר? העיקרון הוא לא מסובך, במקום להתנהל מול הבנק רק בכוחות עצמכם, עם כוח הרכישה שלכם ושלכם בלבד, אתם חוברים לאנשים נוספים ויחדיו כקבוצה, מגדילים את הכוח הרכישה וככה אתם יכולים להוזיל את עלויות המשכנתא.

גם אצל הבנקים יש מה שנקרא לקוחות מועדפים, אותם הבנקים רוצים לשמר או לפתות בכדי שיהיו לקוחות שלהם. אם במקרה הייתם לקוח VIP של אחד הבנקים, אז כאן אתם נהפכים לקבוצת VIP של הבנק. סביר להניח שיצא לכם לקחת חלק או אפילו רק לשמוע על רכישה קבוצתית באינטרנט של מוצר או שירות מסוים, מה שגרם לירידה רצינית במחירו.

אם הציעו לכם להצטרף לקבוצת רכישה של דירה כזו או אחרת במחיר טוב יותר ממה שהייתם מקבלים לו הייתם הולכים לקבלן לבדכם, כדאי לכם לשקול זאת בחיוב.

 

היתרונות בקבוצת משכנתא – מה זה בעצם אומר?

אחד מהיתרונות הבולטים של קבוצת משכנתא (או קבוצת רכישה), הוא שכל חברי הקבוצה הלכה למעשה תלויים זה בזה. כלומר, חברי הקבוצה פועלים לפי ההסכם שנקבע ביניהם עוד בתחילת הדרך של הקבוצה, בעת ההקמה של הקבוצה, ההסכם הזה לרוב מכיל גם את החובות וגם את הזכויות של כל אחד ואחד מהחברים בקבוצה, ההסכם מכיל בתוכו גם את השיתוף פעולה בין כל החברים ואת כל הסיטואציות האפשריות וכיצד פועלים בהן.

במרבית המקרים, חברי הקבוצה ממנים ועד שינהל את קבוצת הרכישה, כשהועד הוא זה שמנהל דה פקטו את הרכישה של הקרקע ואת תהליך הבנייה. הוועד למעשה מחליט את ההחלטות בשם חברי הקבוצה שנתנו לו את הסמכות לכך.

 

רוצים לקבל משכנתא בתנאי אליפות? חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

המארגן של הקבוצה

נדבך חשוב נוסף בקבוצת הרכישה הוא תפקיד המארגן של הקבוצה. למעשה, מדובר במעין מנהל בפועל של הקבוצה, הוא זה שברוב המקרים ינהל את השיווק של הקרקעות לחברי הקבוצה, ילווה אותם מתחילת התהליך ועד סופו, החל בשלב של רכש הקרקע, דרך מציאת המימון הבנקאי (או מימון חוץ בנקאי), זה נמשך בבחירת הקבלן שיבצע את הבנייה בכללי ובחירת אנשי המקצוע האחרים, כמו יועצים למיניהם, רואי חשבון, אדריכלים, וכדומה.

הועד יעמוד בקשר עם הקבלן לכל אורך הפרויקט והוא גם אחראי על המסירה של הדירות בסופו של התהליך.

 

האם כל אחד יכול להיות חלק מהקבוצת הרכישה?

למעשה, קבוצת משכנתא תורכב כנראה מאנשים בעלי מכנה כלשהו משותף, אם מבחינה דמוגרפית ואם מבחינה פיננסית. זה כדי שכל אחד ואחד מהחברים שבקבוצה יזכה לתנאי המשכנתא המותאמים לצרכים שלו וליכולת הכלכלית שלו. יחד עם זאת, חשוב לדעת שהחברות בקבוצת רכישה למשכנתא אינה נותנת אישור משכנתא אוטומטי לחברי הקבוצה.

כלומר, הבנקים למשכנתאות יכולים להחליט פרטנית מי יהיה זכאי לקבל משכנתא בתנאים עדיפים ומי לא, בהתאם למאפיינים האישיים של כל חבר וחבר בקבוצה.

 

הון עצמי

לכל קבוצת משכנתא יש מבנה תשלומים. כל מי שרוצה להיות חלק מהקבוצה, צריך להחזיק בהון עצמי שמהווה כ- 40% ממחיר הדירה שנקבע, את הסכום הזה כל אחד צריך להביא בכוחות עצמו. את יתרת הסכום, כלומר את 60% האחרים ממחיר הדירה, אפשר לקבל דרך המשכנתא.

נציג של הקבוצה או של החברה היזמית שמלווה את הפרויקט, יגיעו להסכם על משכנתא בגובה 60% לטובת הבנייה של הפרוייקט. מכיוון שהלווים הם חלק מקבוצת המשכנתא, כלומר, מהווים מעין קבוצה רכישה ואין מדובר ביחידים, אז תנאי המשכנתא יהיו עדיפים בהרבה על התנאים של משכנתא ללווה בודד.

 

היתרונות בקבוצת משכנתא – שליטה על גובה המשכנתא

יתרון משמעותי  נוסף בהצטרפות לקבוצת משכנתא, הוא העובדה שהיקף של המשכנתא שהבנק מאשר לכם, נקבע לרוב על פי הסכום אותו תשלמו כנגד הנכס החדש שאתם רוכשים מהקבלן. זאת בניגוד לרכישה של נכסים קיימים שבה גובה המשכנתא שהבנק יאשר לכם יהיה כפוף לשווי של הנכס הנקבע על ידי השמאי.

 

היתרונות בקבוצת משכנתא – מיקוח מול גופי המימון

ההצטרפות לקבוצת משכנתא הופכת אתכם אוטומטית לחלק מקבוצה, מה שמקנה כוח מיקוח מול הבנקים השונים למשכנתאות. הבנקים למשכנתאות אינם יכולים לסרב לרווח הרב הגלום במשכנתא לקבוצת המשכנתא, לכן הם נוטים לא להיות קשים במשא ומתן על התנאים של המשכנתא ולרוב להציע תנאים עדיפים לחברי הקבוצה בהשוואה ללווה יחיד.

 

יתרונות מיסוי

קבוצת משכנתא היא לא קבוצה עם הגדרה ממשית כמו תאגיד או ישות משפטית (לדוגמה – חברה בע"מ), הקבוצה מורכבת מיחידים או קבוצות קטנות שיוצרות ביניהן הסכם שיתופי מסוים, זאת במטרה לקנות ביחד קרקע או נכס וכדי להסדיר את היחסים המשפטיים ביניהם. מבחינת רשויות המס חברי הקבוצה התאגדו לא לשם עשיית רווח.

חברי הקבוצה נהנים מיתרונות המיסוי הבאים: מע"מ מופחת על הקרקע לבנייה, החברים לא צריכים לשלם מע"מ על רכישת של הקרקע לבניית הפרויקט, במידה והקרקע אינה בבעלות של מנהל מקרקעי ישראל. בנוסף, חברי הקבוצה זכאים למע"מ מופחת על היטלי בנייה ואגרות פיתוח הקרקע. הם גם זכאים למס רכישה מופחת.

מס הרכישה המוטל על חברי קבוצת רכישה עומד על כ- 5% בלבד, באם העסקה מורכבת משתי עסקאות, רכישת קרקע והזמנת שירותי בנייה על הקרקע.

 

לסיכום

כמו שראינו ללקיחת משכנתא בקבוצת רכישה ישנם גם יתרונות וגם חסרונות אותם כדאי לדעת לפני שמתחילים בתהליך. היתרון המשמעותי ביותר הוא שאפשר לחסוך בעלויות של רכישת דירה מקבלן, תוכלו לדאוג לעצמכם לדירה בלי בתשלום נוסף ליזם, כי למעשה אתם היזמים.

בנוסף, בקבוצת רכישה אתם מכירים מלכתחילה את השכנים שלכם ולא יהיו לכם הפתעות כשתיכנסו לדירה החדשה. יחד עם זאת, מדובר בפרוייקט יזמות שבהחלט יש בו סיכון, הסיכון העיקרי הוא שהעלות של הפרוייקט נהפכת לגבוהה יותר ממה שתוכנן בראשיתו של ההליך, כי הבנייה נמשכת זמן רב או שהיו שינויים לדוגמה שינוי במדד.

בנוסף לזאת, הריביות של המשכנתאות לקבוצות רכישה יכולות להיות גבוהות ממה שנהוג בשוק המשכנתאות.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו