העלאת מס רכישה

תוכן עניינים
העלאת מס רכישה
העלאת מס רכישה

מס רכישה

מתוסכלים או מבינים, כולנו משלמים מסים לרשות המיסים על כול מיני דברים שאנחנו קונים או מרוויחים, החל ממס הכנסה המוכר בדרך מע"מ ועד למס רכישה. מס הרכישה משתנה בכל שנה כך שבהחלט אפשר לצפות במצב של העלאת מס רכישה או הורדתו ובהתאם גם השפעה על כל מיני תחומים אחרים בחיים כדוגמת שווי ועזרה בתחום המשכנתאות מצד הבנקים וכמובן, היכולת של אנשים בישראל לרכוש דירה משלהם.

 

העלאת מס רכישה לפי מדרגות

על מנת להבין למה שתתבצע העלאת מס רכישה חשוב להבין כי המדינה מחשבת ומעדכנת אותו בכל שנה, כלומר מעדכנת או משנה את המדרגות שלו. במס הזה או בביצוע העלאת מס רכישה ישנה התייחסות לכמה פרמטרים אשר משפיעים על כמה מס בסוף תשלמו על הדירה שלכם ובהתאם גם על המשכנתא אשר תקבלו או תצטרכו לקבל כאשר תרצו לקנות דירה.

 

רוצים לקבל משכנתא בתנאים מעולים?

חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

המחיר של הדירה

הפרמטר הראשון אשר ישפיע באם תתבצע לכם העלאת מס רכישה במהלך קניית דירה הוא כמובן המחיר שלה. בדומה לגובה השכר שלכם, גובה המחיר משפיע על גובה המס אשר תצטרכו לשלם. המדרגה הראשונה נכון לכתיבת שורות אלו עשויה גם לא לגבות מכם מס מתוך המחיר ואילו המדרגה הגבוהה ביותר יכולה להגיע גם ל-10 אחוזים מס מתוך מחיר הדירה שלכם.

 

העלאת מס רכישה על דירה שנייה

כאשר אתם רוכשים דירה יחידה, כלומר דירה ראשונה ואין בבעלותכם עוד דירות נוספות, תהיה התחשבות במס הרכישה שלכם. לעומת זאת, באם מדובר בדירה שנייה או יותר, אתם בהחלט תחוו העלאת מס רכישה בתשלום המס שלכם על הקנייה. גם בתחום המשכנתאות יש התייחסות לכמות הדירות שאדם מחזיק ובתחומים נוספים תוכלו לראות התחשבות בכך שמדובר בדירה יחידה וראשונה.

 

הצורך בדירה

מס הרכישה חל על כל מקרקעין אשר נקנה אך כן מתבצעת הבדלה ועשויה להיות העלאת מס רכישה בהתאם למטרה שלשמה נקנה הנכס, לדוגמא באם מדובר בנכס לדיור או דווקא לחקלאות או מסחר. סביר להניח שרוב לוקחי המשכנתאות עושים זאת בשביל לרכוש דירה ועל כן, העלאת מס הרכישה או שינויו בהקשר המטרה אינה כל כך משנה לאלו.

 

העלאת מס רכישה בינואר

מדי שנה ב-15 בינואר מתעדכן מס הרכישה בהתאם למדד שירותי הדיור עבור דירות שכבר נמצאות בבעלות דיירים. חשוב לזכור תאריך זה ולראות מה מסתמן שיקרה כדי לרכוש את הדירה בזמן הכי טוב מבחינת המיסוי שיהיה עליה, שכן העלאת מס רכישה יכולה להשפיע מאוד על המחיר שתשלמו לבסוף.

כמובן שישנם מחירים של דירות אשר העלאת מס רכישה אינה תשפיע עליהם, דירות מאוד זולות או מאוד יקרות שגם ככה יש המון כסף לרוכש, אך בהחלט מומלץ להתייעץ ולהתחשב בכך.

 

העלאת מס הרכישה בשנת 2015

מס הרכישה מתעדכן בכל שנה ולרוב מדובר בתזוזות מינוריות ואפילו אפשר לבחור לא לעשות שינוי כלל באם המצב נשאר די דומה. אך בשנת 2015 ביצע שר האוצר דאז משה כחלון העלאת מס רכישה רצינית של 3 אחוזים עבור משקיעי נדל"ן (דירה שנייה ומעלה). מחקרים מראים כי העלאת מס רכישה זאת השפיעה על הקנייה בפועל של דירות להשקעה ונצפתה ירידה בקניית הדירות השניות ומעלה אשר נחשבות כדירות להשקעה.

 

פגיעת הקורונה בהחלטת העלאת מס הרכישה

מהרגע שהוחלט על העלאת מס רכישה עבור דירה שנייה ויותר, אנשים אשר יכלו להתמודד עם זה המשיכו לרכוש דירות ולשלם את המס. אך בדומה לכל שאר הדברים והתחומים בחיים, העלאת מס הרכישה נפגעה מהקורונה ועם חידוש תקנות בעקבות הקורונה המס עבור רוכשי דירה שנייה ירד בחזרה ל-5 אחוזים כפי שהיה טרם השינוי.

 

המחיר לא מסתכם במחיר

הן כאשר לוקחים משכנתא, והן כאשר לא, חשוב לזכור ולקחת בחשבון כי המחיר של הדירה אינו מסתכם בכך ויש עוד המון תשלומים והתחייבויות במעמד הקנייה שיש לשלם מה שמגדיל את המחיר שבפועל משלמים. העלאת מס רכישה משפיעה בכמה אחוזים על המחיר שהסופי שתשלמו, אך זכרו כי עליכם לשלם גם ריביות על המשכנתא שלכם מעבר לסכום שהבנק לווה וגם מיסים נוספים.

 

למה שתהיה העלאת מס הרכישה?

לשאלה הזאת יכולות להיות המון תשובות אפשרויות כך שלבסוף ביצוע באמת של העלאת מס רכישה הוא לאחר שקלול של הכול והבנה כי זה הדבר הנכון למדינה לעשות.

בין היתר, העלאת מס רכישה על דירה שנייה פוגעת רק באלו אשר כבר יש להם מספיק כסף לשתי דירות, או לפחות לדירה שנייה עם משכנתא ועל כן, זה פחות יפגע באוכלוסייה החלשה אך ישיג עוד כסף למדינה על מנת לקדם אוכלוסיות חלשות אחרות או את המדינה באופן כללי.

לכן מתבצע חישוב מחדש כול שנה – ייעול של המס.

העלאת מס רכישה בוצעה לעסקאות של דירה שנייה ומעלה, כלומר בפועל המס משפיע על משקיעי נדל"ן ולא על כאלו אשר קונים דירה כדי לגור בה.

לאחר כ- 5 שנים נצפתה ירידה משמעותית בהשקעות הנדל"ן, כלומר ברכישה של יותר מדירה אחת, נראה כי זאת לאור ההעלאה המשמעותית שהייתה למס על רכישות אלו.

מס הרכישה מתעדכן בכל שנה וניתן לשנות אותו בכל עת בדומה לשאר המיסים שיש במדינה ומתעדכנים בהתאם למצב המדינה והשוק הכלכלי.

הקורונה גרמה לירידה בחזרה של המס לאחר שהוא עלה על מנת להקל על האנשים לקנות ולהשקיע בנדל"ן כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי שפקד את ישראל והעולם.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
היטל השבחה

מס היטל השבחה הינו מס אותו בעל מקרקעין נדרש לשלם בגין השתבחות נכס בו הוא מחזיק. במאמר זה נבין, מהו

קרא עוד »
שתפו אותנו