מהו מדד המחירים לצרכן וכיצד הוא משפיע על המשכנתא

תוכן עניינים

מהו מדד המחירים לצרכן וכיצד הוא משפיע על המשכנתא?

מדד המחירים לצרכן הוא אינדיקטור של יוקר המחיה. הוא מודד את השינוי במחירים של מוצרי צריכה ושירותים. מדד המחירים לצרכן משמש למדידת אינפלציה, שהיא הקצב שבו רמת המחירים הכללית של סחורות ושירותים עולה או יורדת הוא משמש לחישוב שינויים בריבית, שכר, פנסיה וכו', תוך התחשבות בשינויים ברמות האינפלציה. המדד משפיע גם על המשכנתא שלנו, במידה ובחרנו במסלול צמוד מדד. מהו מדד המחירים לצרכן? האם כדאי להצמיד את המשכנתא למדד או שכדאי להימנע ממנו? על כך במאמר שלפניכם.

מהו מדד המחירים לצרכן?

מדד המחירים לצרכן הוא מדד לשינוי הממוצע במחירים לאורך זמן. הוא חשוב מכיוון שהוא עוזר בחישוב ריביות על משכנתאות והלוואות אחרות.

המדד אומר לנו, בכמה השתנו המחירים, יחסית לחודש שעבר. אבל איך מודדים זאת? הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אוספת נתונים על רמת המחירים של סחורות ושירותים, מדדי ייצור, סחר בינלאומי, פעילות השקעות ומדדים כלכליים חשובים נוספים. זה למעשה מהווה את “הסמן הימני” לעליית המחירים שמשפיע גם על המשכנתא שלנו.

עוד כמה פרטים חשובים על המדד: מדד המחירים לצרכן מתפרסם בכל 15 בחודש על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בנק ישראל מנסה לבצע בקרה ולווסת את עליית המחירים, כדי שלא תהיה קיצונית מדי.

איך מדד המחירים לצרכן משפיע על המשכנתא?

המדד משפיע על המשכנתא שלנו בכך שבמידה ובחרנו במסלול צמוד מדד, אם המדד עולה, קרן ההלוואה עולה ויחד איתה גם ההחזר החודשי. אבל זה עובד גם הפוך, כלומר לטובתנו, אם המדד יורד, אז גם קרן ההלוואה יורדת ואיתה יורד גם סכום ההחזר החודשי.

האם חייבים לקחת מסלול צמוד מדד?

כאשר לוקחים הלוואה בבנק, שואלים אותנו האם אנחנו רוצים לקחת הלוואה צמודה למדד או לא? אם נבחר במסלול צמוד מדד, אז כל פעם שהוא יעלה, גובה ההחזר החודשי יעלה ואם ירד, כך גם גובה ההחזר החודשי ירד. כך שלמעשה בסך הכללי נשלם על זה יותר במשכנתא שלנו. לעומת זאת, אם נבחר שההלוואה לא תהיה צמודה למדד אז הוא לא ישפיע עלינו בכלל.

איך נדע האם מסלול צמוד מדד משתלם לנו על פני הריביות שהבנקים מציעים?

אם נבחר במסלול שאינו צמוד מדד, אז הוא לא ישפיע עלינו. אבל מה האלטרנטיבה? הבנקים מציעים לנו ריביות שונות בין משכנתא צמודת מדד למשכנתא לא צמודה למדד. אבל מה עדיף לנו? עכשיו כבר קשה להחליט מה משתלם לנו יותר. כי אנחנו יודעים שאם נבחר במסלול של משכנתא לא צמודת מדד נצטרך לשלם ריביות גבוהות ולכן כאן נדרש חישוב מעמיק ושקלול של הנתונים. נצטרך במצב זה לתכנן את העתיד ולבצע ניהול סיכונים לטווח הארוך.

מה הקצב השנתי של עליית המדד?

לא ניתן לדעת במדויק מה יהיה קצב עליית או ירידת המדד וגם אי אפשר לדעת מה יהיה גובה הריבית בעתיד. מה שכן ניתן לעשות הוא ניהול סיכונים מחושב ולהעריך מה יהיה קצב השינוי בהתבסס על שנים עברו. בגלל שהנושא נתון לשינויים רבים ומדובר גם על סיכונים מחושבים שלוקח המשכנתא צריך להיערך אליהם. כדאי להיעזר ביועץ משכנתאות וותיק ומיומן שיעזור לכם לקבל החלטה בנושא.

מדד המחירים לצרכן והשפעתו על המשכנתא – סיכום והמלצות

במאמר זה דנו על מדד המחירים לצרכן מה זה וכיצד הוא משפיע על המשכנתא שלנו. כשבונים תמהיל הלוואה צריך לחשב פרמטרים שונים שמשפיעים לנו ומנגד שמותאמים לנו אישית. מסלול משכנתא יכול להתאים למשפחה אחת, אך לא להתאים למשפחה אחרת ולכן חשוב להיוועץ בגורם מוסמך בעל ניסיון רב בתחום ייעוץ משכנתאות.

לקביעת פגישה לקבלת הצעה לתמהיל משכנתא מותאם אישית, חייגו למספר המופיע בראש העמוד.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו