מה כוללת בדיקת זכאות למשכנתא?

תוכן עניינים

 

משרד הבינוי והשיכון מעניק לאוכלוסיות מסוימות משכנתאות מהמדינה בתנאים נוחים על מנת לחזק אוכלוסיות אלו, ועל מנת לעודד התיישבות באזורים מסוימים. ישנם מספר פרמטרים אשר מעניקים את הזכאות למשכנתא זו, ובמאמר זה נסקור אותם בקצרה.

 

מתי רלוונטי לבדוק זכאות למשכנתא?

היכולת לקבל זכאות למשכנתא מוגבלת בזמן. במקרה של דירה יד שניה הזמן הינו עד שנה מחתימת החוזה עם המוכר, במקרה של דירה מקבלן הזמן הוא עד שלוש שנים מרגע חתימת החוזה, ובמקרה של דירה בבנייה עצמית הזמן הינו עד שלוש שנים מקבלת היתר הבניה. כמובן שזכאות זו אפשרית רק בטרם הועבר התשלום למוכר הדירה.

 

רוצים לקבל משכנתא כמו שתמיד חלמתם?

חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

מי זכאי למשכנתא מטעם המדינה?

המדינה הגדירה מספר קטגוריות אותם היא מעוניינת לחזק ולעודד ברכישת דירה. כל קטגוריה מעניקה מספר נקודות, וכאשר אתם מבצעים בדיקת זכאות אתם בעצם אוספים כמה שיותר נקודות על מנת להיות זכאים למשכנתא מהמדינה. כמובן שישנה בתאמה בין מספר הנקודות לבין גובה הסיוע הניתן.

 

רשימת הזכאים למשכנתא

את הזכאים למשכנתא מטעם המדינה ניתן לחלק לשלוש קטגוריות: עולים, ותיקים ואוכלוסיות אחרות:

 

עולים

עולה בודד

אדם שעלה ארצה לבדו ובעל תעודת עלייה. מקבל נקודות על פי מספר השנים שלו בארץ (ככל שהוותק שלו בארץ גדול יותר כך מספר הנקודות עולה), בנוסף לתוספת קבועה של 400-600 נקודות.

 

משפחת עולים

משפחה שלמה שעשתה עלייה ארצה, מקבלת נקודות על פי ותק בארץ ועל פי מספר הילדים.

 

משפחת עולים שבראשה הורה יחיד

מקבלת מספר נקודות זהה למשפחת עולים ועל פי אותם מדדים. כנ"ל במקרה של זוג עולים אשר ידועים בציבור.

 

ותיקים

ותיק יחיד

המונח 'יחיד' אין מתייחס ל'קשיש' אלא ותיק בארץ, כלומר שאינו עולה חדש. ותיק יחיד (שאינו נשוי) זכאי לנקודות זכאות מגיל 21 לרכישת דירה באזורים בעלי עדיפות לאומית ומגיל 30 במרכז הארץ. מספר הנקודות נקבע על פי גילו ועל פי מספר האחים והאחיות של מבקש הזכאות.

 

זוג ותיקים

מספר הנקודות לזוג נשוי נקבע על פי גילם, מספר הילדים שיש להם ועל פי מספר האחים והאחיות שיש להם (של כל אחד בנפרד כמובן).

 

משפחה שבראשה הורה יחיד

משפחה כזו מקבלת 2,200 נקודות, ללא תלות בפרמטרים שונים.

 

אוכלוסיות אחרות

קשיש נזקק

קשיש זכאי למשכנתא על פי התנאים הבאים:

  • בן למעלה מ-70.
  • מקבל קצבת זקנה בנוסף להכנסה אחרת (נכות, קצבת נפגעי שואה וכדו').
  • לקח משכנתא מלפני סוף שנת 2007 וההחזר החודשי שלו עבורה גבוה מ-500-600₪ (משתנה ע"פ מקום מגוריו).
  • מחירה של הדירה אינו עולה על 860,000₪ (במידה והוא שותף בדירה עם קרוב משפחה המחיר אינו עולה על  ₪1,000,000).

 

נכות

נכות מוגדרת בשתי מדרגות: אדם עיוור או מוגבל בעל מעל 75% מוגבלות מוגדר כדרגת נכות א'. אדם בעל אחוז ליקוי של מעל 80% ואשר מרותק לכיסא גלגלים לצמיתות מוגדר כדרגת נכות ב'. על הנכות עצמה מקבלים 200 נקודות והנכה מקבל לפחות 1600 נקודות (במידה ושאר הפרמטרים לא הביאו אותו לסכום זה).

לזוג בעלי נכות המינימום נקודות הניתן הינו 2,200. במקרה של עולה עם נכות ישנו רף נקודות מינימלי המורכב ממספר פרמטרים.

 

שירות בצבא

על כל חודש מלא של שירות צבאי (או שירות לאומי) ניתן אחוז אחד תוספת לסכום המשכנתא הניתנת. כמו כן שירות מילואים פעיל במשך שש שנים (לפחות עשרה ימי מילואים בשנה, לא חייבות להיות שנים רצופות) זכאי לתוספת נוספת של חצי אחוז למשכנתא.

 

מגורים ביישובי קו עימות

מגורים בסמוך לגבולות הארץ (גבולות מסוימים כמובן) מעניק נקודות זכאות אשר מספרן משתנה על פי סוג המגורים המתוכנן (בניין דירות או בית פרטי).

 

מגורים בנגב

רכישת דירה בנגב מעניקה נקודות זכאות בסכום אחיד.

 

יישובי עדיפות לאומית

רכישת דירה ביישובי עדיפות לאומית (א' ו-ב') מעניקה סכום קבוע של נקודות זכאות.

 

10 פלוס

המדינה מסייעת לאנשים מסוימים לרכוש דירה כאשר לא הצליחו בכך לאורך זמן. תוכנית זו, הקרויה "10 פלוס", תינתן למשפחות אשר בראשן הורה יחיד, בעלת לפחות שני ילדים, גרים בארץ לפחות 10 שנים ומקבלים משכורת מלאה. למשפחות העומדות בתנאים אלו יינתן תוספת לסכום המשכנתא בגובה של כ-132,000₪.

 

הוצאת תעודת זכאות

על מנת להוציא תעודת זכאות למשכנתא עליכם לבקש את טופס הזכאות מכל בנק משכנתאות (כמעט כל הבנקים הגדולים בישראל מוגדרים ככאלה) ולמלאו. עלות שליחת הטופס הינה כ-70₪. לאחר מכן משרד השיכון בודק את הבקשה. בבדיקה זו הוא בודק דברים נוספים כמו הון עצמי, יכולת החזרת חוב, בדיקת בטוחות עבור החוב (למשל בדיקת שמאי) וכדו'.

לאחר הבדיקה אנשים שקיבלו 600 נקודות ומעלה זכאים לקבל "תעודת זכאות" (כמובן שככל שמקבלים יותר נקודות כך גובה הזכאות גדל). שימו לב כי התעודה תקפה לשנה בלבד, אולם ניתן להאריך את תוקפה בבנקי המשכנתאות.

לאחר הנפקת התעודה ניתן לקחת משכנתא מכל בנק משכנתאות (בלי תלות בבנק ממנו שלחתם את הבקשה).

זכאי משכנתא יכולים לפרוס את התשלומים על פני 30 שנים, או פחות.

הכסף נשלח ישירות לחשבונו של מוכר הדירה (אשר צריך להיות מצורף לטופס הבקשה). במידה והדירה הינה בבנייה עצמית הכסף יישלח במספר תשלומים על פי שלבי הבנייה.

היתרונות המרכזיים הינם ריבית קבועה ונמוכה יחסית, תנאי קבלת המשכנתא נוחים, וניתן לפרוע את החוב מוקדם מהמוסכם ללא קנס וללא הודעה מראש.

האם צריך להגיע פיזית לבנק לשליחת הטופס?

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו