מסלול יורו במשכנתא

תוכן עניינים
מסלול יורו במשכנתא
מסלול יורו במשכנתא

בבואנו לקחת הלוואת משכנתא עלינו תחילה להכיר היטב את כל המסלולים האפשריים המוצעים לנו על מנת שנוכל לבחור את המסלול המתאים ביותר עבורנו. לכל מסלול יתרונות וחסרונות משלו ואנו נדרשים לבחור את שילוב המסלולים האולטימטיבי אשר יתאים לנו בצורה הטובה ביותר. במאמר זה נסקור את המסלול הקרוי "מסלול היורו", נבין מה הוא אומר ומהם יתרונותיו וחסרונותיו.

 

מה זה בכלל מסלול יורו?

לקיחת משכנתא במסלול יורו פירושו לקיחת הלוואה במטבעות של יורו במקום במטבעות של שקל. אי לכך, כל שינוי שיחול בערך היורו ישפיע גם על ההלוואה שלכם. שיעור הריבית במסלול היורו הוא שיעור הריבית הנהוג באירופה (קרוי "ריבית הליבור"), ותיתכן תוספת בטחון של כמה אחוזים מצד הבנק שלכם.

שיעור הריבית בדרך כלל מתעדכן מספר פעמים בשנה, על פי התוכנית שסיכמתם עם הבנק בעת ההלוואה. מסלול היורו על פי רוב הינו גמיש וניתן לצאת ממנו בכל שלב או למחזר את ההלוואה לתנאים שונים, אולם במידה ושער היורו עלה הלוואתכם גדלה גם היא, ותצטרכו לפרוע את הסכום המוגדל.

 

רוצים לקבל משכנתא בתנאי אליפות?

חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

מה היתרונות בלקיחת משכנתא עם מסלול יורו?

למסלול היורו ישנם שלושה יתרונות מרכזיים:

עלייה בערך השקל – יורו

כאשר ערך היורו לעומת השקל יורד, בין אם בגלל הדרדרות כלכלית של אירופה או צמיחה כלכלית של ישראל, הלוואתכם קטנה מעצמה. אם למשל לוויתם 500,000 ₪ ביורו (שווה בערך 128,000 יורו) ולאחר מספר שנים ערך היורו ירד מ-3.9 ל3.7 הרי שחובכם קטן ל-473,000 שקלים בלבד, כלומר כל ירידה בערכו של היורו מקטינה את חובכם.

ריבית הליבור

שיעורי ריבית הליבור נחשבים לנמוכים ויציבים. חשוב לדעת כי לפני מספר שנים הוחלט להחליף את מערך ריבית הליבור, ובסוף שנת 2020 הודיע הבנק העולמי כי עד סוף שנת 2021 תוחלף ריבית הליבור בריבית חסרת סיכון במודל שונה מעט על מנת למנוע אפשרויות למניפולציה על ערכה.

גמישות

משכנתאות במסלול יורו נחשבות לגמישות, וניתן למחזר אותן או לפרוע אותן בשלב מוקדם ללא עמלת פירעון מוקדם.

 

מה החסרונות בלקיחת משכנתא במסלול יורו?

חוסר וודאות

ראשית כל יש במסלול היורו אי וודאות רבה. אמנם, לכאורה, ניתן להעריך את עוצמתו של האיחוד האירופי בשנים הקרובות או את יציבותו של השקל בעתיד הנראה לעין, אולם דברים אלו אינם בטוחים, וייתכנו שינויים רבים אשר יגרמו לשקל להיחלש או ליורו לעלות. אם יש דבר אחד וודאי לומר אחרי הקורונה זה שאין שום דבר וודאי.

 

שינויים בגובה החזר התשלום החודשי

גובה ההחזר החודשי תלוי בגובה הקרן וגובה הריבית. עקב התלות בשווי היורו גובה ההחזר החודשי שלכם עשוי להשתנות בכל מספר חודשים. לצורך העניין אם לקחתם משכנתא במסלול יורו על סכום של 100,000 ₪ (25,500 יורו) וערך היורו עלה לעומת השקל מ-3.9 ל-4.1 הרי שחובכם עלה ל-104,550 ₪ וממילא גם ההחזר החודשי שלכם גדל בהתאם.

 

משך הלוואה מוגבל

הלוואה במסלול היורו מוגבלת לתקופה של 20 שנים בניגוד למשכנתא רגילה היכולה להתפרש על תקופה של כ-30 שנים.

 

האם כדאי לקחת משכנתא במסלול יורו?

אין תשובה חד משמעית לשאלה זו. יועצי משכנתאות רבים ממליצים על מסלול זה אולם רבים עושים זאת כדי להצדיק את הכסף שאתם משלמים להם בכך שהם מציגים לכם מגוון אפשרויות גם אם חלקן אינן טובות כל כך.

באופן כללי ניתן לומר כי לאנשים אשר מקור הכנסתם באירופה, או אנשים אשר משקיעים במט"ח כדאי לשים חלק ניכר מהלוואת המשכנתא שלהם במסלול היורו, כיוון שבמצב זה אם חלה עלייה ביורו גם משכורתם גדלה ואם חלה ירידה גם משכרותם קטנה, כך שהסיכון שהם לוקחים קטן יותר (וגם הרווח כמובן). במצב זה הם נהנים ממשכנתא יציבה בתנאים טובים ללא חשש משינויי ערכי המט"ח.

 

האם הקורונה השפיעה על כדאיות מסלול היורו?

באופן כללי בתקופת הקורונה עלה ערכו של השקל לעומת היורו, כלומר אפשר לומר בזהירות רבה שבעתיד ערכו של השקל לעומת היורו יירד. לאור זאת, בתקופה הקרובה לא כדאי לקחת הלוואה במסלול היורו כיוון שערך היורו לעומת השקל יעלה וחובכם ייגדל כאמור. כמובן שאם אתם מקבלים שכר ביורואים אזי אין לכם ממה לחשוש.

באופן כללי כדאי להתייעץ עם יועץ משכנתאות מנוסה לפני בחירתכם את המסלול הרצוי עבורכם, כיוון שיועץ מקצועי מבין את תנודות השוק והמט"ח ויכול לנבא בצורה די טובה את יחסי השקל – יורו בשנים הקרובות.

משכנתא במסלול יורו מתאימה במיוחד לאנשים אשר מרוויחים משכורת המשולמת ביורואים. במקרים אלו, תנודות היורו – שקל אינן משפיעים עליהם, וגובה הלוואתם לא תשתנה. כמובן שכל אחד יכול לבחור מסלול זה אולם אזי קיים הסיכון שערך היורו יעלה וחובכם יגדל.

ריבית הליבור צפויה להתחלף במדד הקרוי STR€. ההבדל המשמעותי בין המדדים השונים הוא שריבית הליבור מבטאת את הסיכון שהבנקים לוקחים ולכן ניתן לחזות דרכה את העתיד בצורה כזו או אחרת, ואילו המדד החדש מסמל רק את זמן ההווה, דבר המקשה על הבנקים לתכנן קדימה.

למשכנתא במסלול היורו ישנם שלושה יתרונות מרכזיים: 1. הסיכוי שערך היורו – שקל ירד וכך חובכם יצטמצם. 2. תנאי ההלוואה נחשבים יציבים ובטוחים. 3. גמישות גבוהה ויכולת מעבר למסלול אחר בקלות.

בוודאי. ניתן לבנות תמהיל משכנתא המורכב ממסלולים שונים כאשר אחד מהם הוא מסלול היורו ואילו האחרים נקבעים בשקלים. בדקו היטב לפני לקיחת המשכנתא את המסלול המותאם לכם ומצאו את התמהיל המדויק המתאים לכם.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו