משכנתא כהוצאה מוכרת לעסק

תוכן עניינים
משכנתא כהוצאה מוכרת לעסק
משכנתא כהוצאה מוכרת לעסק

הרבה מבעלי העסקים במדינת ישראל, בבואם לבקש הלוואת משכנתא מהבנק, מתחבטים בסוגיה האם ניתן לרשום את תשלומי המשכנתא כהוצאה מוכרת לעסק. התשובה לשאלה הזו היא בעלת משקל רב עבור בעלי העסק, מאחר ודיווח על הוצאות מוכרות למס הכנסה היא דרך לצמצם את חבות המס או לקבל החזרי מס, וכתוצאה מכך – להגדיל, בסופו של יום, את שורת הרווח בעסק.

במדריך שלפניכם נענה על השאלה האם אפשר לדווח על המשכנתא כהוצאה מוכרת לעסק, ובאילו תנאים זה מתאפשר.

 

מה זו הוצאה מוכרת לעסק?

כל בעל עסק עצמאי בארץ שפתח תיק מול רשויות המיסים – בין אם כעוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ, יכול בהתאם לפקודת מס הכנסה לקזז מתוך מחזור הכנסותיו, הוצאות מוכרות ממגוון סוגים, אותן הוא נדרש להוציא כדי לייצר הכנסות בעסק.

משום שהמיסים במדינת ישראל משולמים רק על הרווח, המשמעות בפועל של הכרה בהוצאה העסקית, היא ששומת המס של בעלי עסקים קטנה, ככל שהוצאותיהם המוכרות גדלות. באתר של מס הכנסה, מופיעה רשימת סוגי ההוצאות המוכרות לצורכי מס, שעליהן אפשר לדווח בעת הגשת הדוחות השנתיים. זהו גם מידע אותו ניתן לקבל מרואה החשבון שלכם.

 

רוצים לקבל משכנתא בתנאי אליפות?

חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

האם אפשר לדווח על המשכנתא כהוצאה מוכרת לעסק

באופן עקרוני, תשלומי המשכנתא החודשיים, אינם נחשבים כהוצאה מוכרת לצורכי מס שאותה ניתן לקזז מהכנסות העסק כדי להקטין את שומת המס. יחד עם זאת, יש לציין כי היה ואתם נוטלים הלוואת משכנתא, ייתכן בהחלט שתוכלי להפחית מחבות המס שלכם מכיוונים שונים, כדוגמת קבלת החזרי מס כנגד תשלומי ריבית המשכנתא, או ניכוי יחסי של הוצאות האחזקה של הנכס כנגד החלק בבית ממנו אתם מקיימים את פעילותכם העסקית, כפי שנפרט בהמשך.

 

ניכוי יחסי של הוצאות האחזקה של הנכס – כיצד זה מתאפשר?

אף שלא ניתן לדווח על תשלומי המשכנתא כהוצאה מוכרת לעסק, כאמור כן ניתן לקזז חלק יחסי מהוצאות האחזקה בנכס. כך למשל, אם אתם עובדים מחדר עבודה או קליניקה בבית או בדירה שרכשתם, תוכלו לדווח על הוצאות הארנונה, החשמל, המים, האינטרנט והטלפון בביתכם, וליהנות מניכוי במס של החלק היחסי מתוכם – על פי השטח שחדר העבודה, הסדנא או הקליניקה הביתית שלכם תופסים מכלל שטחו של הנכס.

 

דיווח על ריבית המשכנתא כהוצאה מוכרת לעסק

בנוסף לדיווח על הוצאות האחזקה של הדירה או הבית כהוצאה המוכרת באופן חלקי במס הכנסה, חשוב לדעת כי קיימת גם האפשרות לדווח על תשלומי ריבית המשכנתא (עד 80 אחוזים מתוך הריבית הריאלית) בהתאם לחלק היחסי שהאזור שממנו אתם עובדים בבית תופס. זאת נוסף על רישום של הוצאת פחת בגין נכס המגורים שבבעלותכם.

 

האם ניתן לדווח על משכנתא כהוצאה מוכרת לעסק גם במכירת הנכס?

אם לקחתם משכנתא על הדירה או הבית בהם אתם מתגוררים ושמהם אתם מנהלים את העסק שבבעלותכם, דעו בעת חישוב מס השבח מותר לכם לדווח על ריבית המשכנתה שאותה שילמתם כהוצאה מוכרת לצורכי מס. הפעולה הזו יכולה להניב לכם הטבת מס מאוד מכובדת, בקיזוז של מה שכבר הוכר כתור הוצאה מוכרת במהלך שנות בעלותכם על הנכס.

 

דיווח על משכנתא כהוצאה מוכרת לעסק – האם זה בהכרח משתלם?

למרות שהטבת המס שמתקבלת כאשר מדווחים על ריבית המשכנתא כהוצאה מוכרת לעסק, אינה משמעותית במיוחד, בכל זאת מדובר בניכוי. יחד עם זאת, חשוב לשים לב לעובדה שבמקרה של קיזוזי מס עקב הדיווח על המשכנתא כהוצאה מוכרת לעסק, בעל העסק ממוסה על פי המס השולי, שהוא גבוה יותר משיעור המס אשר קבוע בחוק.

משמעות הדבר היא כי במידה והוצאות המשכנתא שלכם מקטינות את ההכנסות מריבית, המס החדש אותו תשלמו עלול שלא להיות אופטימלי עבורכם. בנוסף לכך, מדובר בתהליך שמערב בירוקרטיה לא מועטה, אך זו אינה סיבה טובה מספיק לדחות על הסף את הרעיון, אם מתחוור כי מהלך כזה עשוי להיות משתלם עבורכם.

בעלי עסקים רבים מדווחים על ריביות המשכנתא כהוצאה מוכרת לעסק בשנים הראשונות לתשלומי המשכנתא, כדי ליהנות מניכויים בסכום גבוה יותר, משום שבתקופה הראשונה של תשלומי המשכנתא, תשלומי הריבית לרוב גבוהים יותר מבהמשך. אולם ישנם בעלי עסקים שמעדיפים לנצל את החזרי המשכנתא דווקא במעמד מכירת הנכס כדי לקזז את החזרי המס מתוך מס השבח שעליהם לשלם.

לשם קבלת החזר מס על ריבית המשכנתא מגישים דוח שנתי ליחידים או בעלי עסקים שאינם חברות (טופס 1301). לדוח מצרפים אישורים שמעידים על תשלומי ריביות המשכנתא. ניתן לבצע את הפעולה באמצעות רואה חשבון כמובן.

פקודת מס הכנסה מאפשרת לדווח על עד 80 אחוזי מהריבית הריאלית על המשכנתא. התחשיב מתבצע לפי החלק היחסי שאזור העבודה תופס מתוך שטח הבית הכולל. למשל, בדירת 4 חדרים שחדר אחד בה משמש לניהול העסק, חישוב החזרי המס יתבצע לפי 25% מתשלום הריבית הכולל.

כדי שהחלק היחסי מתוך ריבית המשכנתא ויתר הוצאות האחזקה בנכס יוכרו לצורכי מס, ניתן לפנות לרואה חשבון / יועץ מס עם התמחות בסיוע לעסקים, או ליועץ משכנתאות שהוא גם יועץ מס מוסמך או רואה חשבון, בעת שעורכים את הדוחות השנתיים למס הכנסה.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו