משכנתא לתושבים חוזרים

תוכן עניינים
משכנתא לתושבים חוזרים
משכנתא לתושבים חוזרים

תושבים חוזרים שמעוניינים לרכוש בית או דירה בארץ, נתקלים לעתים בקשיים בירוקרטיים מסוגים שונים, כשהם פונים לבנקים למשכנתאות בבקשת משכנתא. קבלת אישור מהבנקים למשכנתא לתושבים חוזרים עלולה להתגלות כמשימה מאתגרת במיוחד, כשמדובר בתושבים חוזרים שעדיין רשומים בסטטוס של תושבי חוץ.

לכן במדריך זה נסביר כיצד יש להתנהל מול הגופים המלווים כדי  שקבלת משכנתא לתושבים חוזרים תתאפשר בתוך פרק זמן קצר יחסית ובתמהיל משתלם.

 

מדוע הבנקים למשכנתאות לא ממהרים לאשר משכנתא לתושבים חוזרים?

רבים מהבנקים למשכנתאות בישראל, נוטים להירתע מהתנהלות מול תושבים שעדיין רשומים בסטטוס של תושבי חוץ. אחת הסיבות לכך נעוצה בעובדה שלבנקים קשה יותר לעבד את נתוניהם הפיננסיים של לווים שמרכז חייהם ופעילותם הכלכלית התנהל מחוץ לישראל במשך תקופה ארוכה.

עקב כך רבות מבקשות המשכנתא לתושבים חוזרים נדחות על הסף. גם במקרים שבהם הבנקים למשכנתאות מסכימים לאשר את המשכנתא לתושב החוזר, לא כל הסניפים בבנק מטפלים בהלוואות מסוג זה, מה שהופך את המשימה של קבלת אישור למשכנתא לתושבים חוזרים לתהליך סבוך ומתסכל אף יותר.

 

רוצים לקבל משכנתא כמו שתכננתם?

חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

מה ההבדל בין קבלת משכנתא לתושבים חוזרים לקבלת משכנתא רגילה?

באופן עקרוני, התהליך של קבלת הלוואת משכנתא לתושבים חוזרים, לא אמור להיות שונה מהתהליך של קבלת משכנתא רגילה. זאת להבדיל מהתהליך של קבלת משכנתא לתושבי חוץ, שעדיין לא הוגדרו בסטטוס של תושבים חוזרים.

במקרה מסוג זה תהליך האישור מול הבנקים למשכנתאות בישראל בהחלט מורכב וממושך יותר, משום שהלווים נדרשים לספק לגופי המימון הוכחות לכוונתם לשוב לנהל את חייהם ופעילותם הכלכלית מישראל במשך החלק הארי של השנה.

 

האם מדינת ישראל מעניקה סיוע בקבלת משכנתא לתושבים חוזרים?

חרף העובדה שמדינת ישראל מעוניינת לכאורה להשיב לחיקה ישראלים שהיגרו לחו"ל, משכנתא לתושבים חוזרים, כשלעצמה, אינה נמנית עם ההטבות המוצעות לתושבים חוזרים. יחד עם זאת, מן הראוי להזכיר שישראל כן מציעה לתושבים החוזרים שלל הטבות שעשויות לסייע ברכישת נכסי נדל"ן, ובכללן הטבה של הקרן לפיתוח עסקי במשרד הקליטה עבור עולים חדשים, שהיא הלוואה של עד 100,000 ש"ח.

נוסף על ההטבה האטרקטיבית הזו, קיימת גם אפשרות לקבל משכנתא לתושבים חוזרים בתנאי הלוואת זכאות כפי שנסביר להלן.

 

מהם הקריטריונים לקבלת משכנתא לתושבים חוזרים בתנאי זכאות?

כשהמדינה בוחנת את הבקשה לקבלת משכנתא לתושבים חוזרים בתנאי זכאות, ומחליטה מהו אחוז המימון המקסימלי שיאושר, נבחנים כמה פרמטרים עיקריים, ובהם:

  1. גיל המבקש – אם המבקש רווק/ה בגיל 30 ויותר.
  2. מספר שנות הנישואין של המבקש.
  3. מספר הילדים של המבקש.
  4. מספר האחים של המבקש.
  5. משך שירותו הצבאי או הלאומי של המבקש.

 

לעניין זה יש לציין שבאם הנכס הנדל"ני שיועד לרכישה ממוקם באזור בארץ שנחשב בהגדרה כאזור עדיפות לאומית, הלווים יהיו רשאים לקבל תוספת לזכאותם ואף מענק נוסף מהמדינה.

 

מי יחשב כתושב חוזר לצורך קבלת המשכנתא לתושבים חוזרים?

במשרד הקליטה נקבעו כמה תנאי סף שהתושב נדרש לעמוד בהם במידה וברצונו לקבל הכרה במעמדו כתושב חוזר:

  1. התושב בן 17 שנים ויותר במועד שובו לארץ.
  2. התושב שהה מחוץ לארץ במשך 24 חודשים רצופים, למעט 2 מקרים חריגים:
  • יזמים עסקיים: אנשי עסקים השבים לישראל זכאים לקבל הטבות אם חיו בחו"ל למשך 36 חודשים רצופים ומעלה.
  • מדענים חוזרים: אנשי מדע וחוקרים שהיגרו לחו"ל לטובת פיתוחים או מחקרים מדעיים, זכאים לקבל סיוע מהמרכז לקליטה במדע אם חיו בחו"ל זרה למשך 36 חודשים רצופים ומעלה.

 

3. התושב מציג הוכחות שביקר בישראל ב – 24 החודשים האחרונים, כאשר ביקוריו בארץ לא עלו על 4 חודשים ברצף או במצטבר כל שנה.
4. התושב חי במדינה זרה במסגרת שליחות שלו / של בן זוגו / של הוריו, ייחשב כתושב חוזר רק במידה וחי בחו"ל במשך 5 שנים ומעלה, אם השליחות בוצעה מטעם מדינת ישראל, מוסד ממשלתי, ההסתדרות הציונית העולמית, הסוכנות היהודית, קרן היסוד, קק"ל, הבונדס, או המגבית המאוחדת.

הזכאות לאישור מעמד של תושב חוזר לשם קבלת משכנתא לתושבים חוזרים מהבנקים ומכלול זכויות אחרות, נקבעות על ידי משרד העלייה והקליטה, על פי החותמות בדרכונים של המבקשים ב – 24 החודשים הסמוכים לשובם לישראל.

ישנם שנים גופי מימון עיקריים בארץ שמעמידים הלוואות בסכומים גדולים לתושבים חוזרים, וביניהם הקרן לפיתוח עסקי לעולים, אשר מופעלת על ידי המשרד לקליטת עלייה, וכן הקרן לסיוע לעסקים קטנים בערבות המדינה, שמופעלת בידי משרד התמ"ת.

כמו כל תושב בישראל, גם תושבים חוזרים רשאים לפנות למשרד השיכון והבינוי בבקשה לקבל תעודת זכאות למשכנתא. תעודת זכאות למשכנתא היא למעשה תעודה שמקנה לאנשים שקונים בית או דירה הזדמנות ליהנות ממשכנתא בתנאי ריבית והחזרים נוחים.

במידה ואתם מתעניינים בקבלת משכנתא לתושבים חוזרים, מומלץ ביותר לבצע סקר שוק נרחב מול כל הגופים הפיננסיים בארץ שמציעים הלוואות לטווח ארוך למטרת קניית נכסי נדל"ן. כדאי במיוחד להשוות באופן יסודי את מסלולי המשכנתא, ולשים לב לתנאי הריבית ופריסת ההחזרים המוצעים לכם בגופים שונים. בעזרת ליווי של מומחה משכנתאות מנוסה, אפשר להפחית במידה ניכרת את הוצאות המשכנתא, וליהנות ממשכנתא לתושבים חוזרים בתנאים נוחים שיתאימו ליכולותיכם.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו