משכנתא לתושבי חוץ ושינויים בשוק המשכנתאות בישראל

תוכן עניינים
משכנתא לשיפוץ הבית
משכנתא לשיפוץ הבית

מדינת ישראל משמשת מיום הקמתה יעד להשקעות מחו"ל, בעיקר של יהודים. אחד התחומים האטרקטיביים ביותר בישראל, בעבר וגם היום, הוא תחום הנדל"ן. תושבי חוץ רבים משקיעים את מיטב כספם ברכישת נדל"ן. ההשקעה מלווה לעיתים מזומנות בנטילת משכנתא לתושבי חוץ, כהשלמה להון המושקע וכמנוף להגדלת הפוטנציאל של ההשקעה.

מי נחשב תושב חוץ? מה האינטרס של תושבי חוץ להשקיע בנדל"ן דווקא בישראל? מהם התנאים שבהם ניתן להשיג משכנתא עבור תושבי חוץ? מה עמדתו של בנק ישראל בנושא? אילו צעדים נקט בנק ישראל במרה להפחית את האטרקטיביות של נדל"ן בישראל לתושבי חוץ? בשורות הבאות נרחיב בנושא שלאורך שנים רבות ניצב במרכז השיח בישראל, בעיקר בהקשר למחירי הדיור.

 

מיהו תושב חוץ ומהן הזכויות שלו

כאשר עושים שימוש במונח "תושבי חוץ", הכוונה היא ליהודים שאינם תושבי מדינת ישראל, כהגדרת המושג. יהודי שחי בחו"ל, מרכז החיים שלו מחוץ למדינת ישראל וההכנסות שלו הן בחו"ל, ייחשב לצורך המשכנתא כתושב חוץ. לפי אותו העיקרון, גם אזרח ישראלי שעבר להתגורר בחו"ל ואמות המידה הנזכרות לעיל חלות גם עליו, נחשב לתושב חוץ לכל דבר ועניין.

זאת, מנקודת הנחה שהשהות שלו היא חוקית וגם ההכנסות שלו רשומות כחוק. הרישום כתושב חוץ פירושו שאותו יהודי לא ישלם מיסים בישראל, שזה אומר בדרך כלל שהמיסים שלו יהיו נמוכים יחסית. זכותו גם לקחת משכנתא לתושבי חוץ על פי ההנחיות בנק ישראל. תושב חוץ לא יכול לקבל משכנתא מקומית, גם אם הוא נושא תעודת זהות ישראלית.

 

רוצים לקבל משכנתא כמו שתמיד חלמתם?

חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

משכנתא לתושבי חוץ ולמה הם מעוניינים בנדל"ן בישראל

בעשור הראשון של המאה הנוכחית ובתחילת העשור השני, הורגשה מגמה ברורה של כניסת יהודים תושבי חוץ לשוק הנדל"ן המקומי. הסיבות למגמה הזאת הן מגוונות. להלן חלק מהסיבות למגמה הזאת:

  1. אנטישמיות בעולם: במדינות רבות, כולל מדינות שעד לא מכבר נחשבו בטוחות ליהודים באופן יחסי, מתגברות מגמות אנטישמיות באוכלוסייה המקומית. לעיתים, במיוחד במדינות אירופיות מסוימות, האנטישמיות מובלת על ידי פליטים שהגיעו מהמזרח התיכון. ההתפתחויות הללו גרמו ליהודים רבים לרכוש בתים ודירות בישראל, כמעין סוג של ביטוח, שיאפשר להם לברוח אליה במהירות בבוא העת.
  2. ריביות ותנא משכנתא נוחים: חלק מהיהודים רכשו את מלוא הנכס מכספם הם. עם זאת, חלק לא מבוטל מהם נטל משכנתא לתושבי חוץ מבנקים ישראלים, הן על מנת להשלים את הרכישה והן על מנת להספיק לרכוש נכס נדל"ן משמעותי יותר בגודל ובמחיר.
  3. עליות מחירים גבוהות בתחום הנדל"ן: בישראל של אותה התקופה, התשואה על ההון שהושקע ברכישת הנדל"ן הייתה גבוהה ביחס לכל סוג אחר של השקעה שהיה זמין באותה התקופה. גם היום, למרות העצירה היחסית במחירי הדיור, התשואות על ההון בנדל"ן הן עדיין גבוהות.
  4. דשדוש בשוק ההון: במקביל לתשואות הגבוהות בנדל"ן, שוק ההון באותה התקופה דשדש, ולעיתים גרם המסדים למשקיעים. לפיכך, רק הגיוני שרבים העדיפו למשוך השקעות הניירות ערך ולהעביר אותן לנדל"ן בישראל.

 

החמרת תנאי המשכנתא לתושבי חוץ וירידה בהשקעות של תושבי חוץ

המומחים של בנק ישראל הקדישו תשומת לב מיוחדת לטיפול בתופעה, לאחר שהתברר שהרכישות של תושבי חוץ מתדלקות את עליית מחירי הנדל"ן בישראל. על מנת להפחית את הכדאיות של רכישת נדל"ן בישראל נקט הבנק באמצעי שאותו יכול היה ליישם. האמצעי הזה הוא בעיקרו הפחתת אחוזי המימון למשכנתאות לתושבי חוץ. בנוסף, שינויים והתפתחויות בכלכלה הישראלית והעולמית עשו גם הם את שלהם, ובכללם:

  • הקשחת תנאי המימון: ההקשחה בתנאי משכנתא לתושבי חוץ באה לידי ביטוי בעיקר בהפחתת אחוז המשכנתא ממחיר הנכס לחמישים אחוזים. המשמעות היא שכדי לרכוש נכס בישראל, יהודי תושב חוץ חייב להשקיע במזומן חצי ממחיר הרכישה.
  • התמתנות העליות בשוק הנדל"ן בישראל: המצב החדש הזה מפחית את האטרקטיביות של רכישת דירה בישראל. זאת, במקביל לשיפור משמעותי בשוק ההון במרבית המדינות החשובות בעולם.
  • מחירי דירות גבוהים: משקיעים פוטנציאליים רבים הגיעו למסקנה שמחירי הדירות גבוהים מדיי ועלולים לרדת, מה שהפך את ההשקעה לפחות אטרקטיבית.
  • שיפור בשוק ההון: השיפור בשוק ההון במהלך העשור הקודם, הפחית את האטרקטיביות של רכישת נדל"ן בישראל.

 

כל אלה, בנוסף ליחס לא מפרגן, שלא לומר שלילי, של הממשלה בישראל למשקיעים בנדל"ן שהם תושבי חוץ, גרמו לחלק ניכר מהם להדיר את רגליהם משוק הנדל"ן בישראל. נכון למועד כתיבת שורות אלה, אחוז הדירות שנרכשות על ידי תושבי חוץ הוא נמוך, שלא לומר זניח.

 

מהם תנאי המשכנתא לתושבי חוץ?

למעט הפחתת אחוזי המימון, התנאים של משכנתא לתושבי חוץ אינם שונים באופן מהותי מאלה הנהוגים בישראל. עם זאת, תושבי חוץ יכולים להצמיד את המשכנתא שלהם למט"ח. בנוסף, כל מסלולי המשכנתא פתוחים בפניהם ללא הגבלה. גם כאן רושם הגוף המלווה הערת אזהרה בטאבו לטובתו.

כמו כן חייבים הרוכשים להציג מסמכים שונים הנוגעים לשכר ולהכנסות, וכן למצב החשבון בבנק. כל אלה, בתוספת דירוג האשראי שלהם וכן טופס המרכז את ההכנסות של הלווה ברמה השנתית (1040).

תושב חוץ הוא יהודי שחי בחו"ל, מרכז החיים שלו מחוץ למדינת ישראל וההכנסות שלו הן בחו"ל.

צירוף נסיבות הכולל דשדוש בשוק ההון, התגברות באנטישמיות בעולם באופן כללי והזדמנויות רכישה בשוק הנדל"ן הישראלי, הגדיל את ההשקעות של תושבי חוץ בישראל.

ככלל, תנאי משכנתא דומים לאלה שמקבל כל רוכש דירה ישראלי. זאת, למעט אחוז מימון של לא יותר מאשר 50%, וכן אפשרות להצמיד את המשכנתא למט"ח – דולר, יורו או ין יפני.

כן, כל מסלולי המשכנתא פתוחים ואין מגבלה על אופי ההצמדה או תמהיל משכנתא לתושבי חוץ.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו