משכנתא עבור בית ישן

תוכן עניינים
משכנתא עבור בית ישן
משכנתא עבור בית ישן

קבלת משכנתא עבור בית ישן עלולה להתגלות כמשימה מאתגרת למדי עבור מי שמעוניין ברכישת דירה בפרויקט פינוי בינוי או בפרויקטי תמ"א 38. לכן במדריך זה נדון בשאלה: כיצד ניתן לקבל אישור למשכנתא עבור בית ישן, ואיך ראוי להתנהל מול הגופים המלווים כדי שהעסקה תהיה אטרקטיבית באמת.

 

משכנתא עבור בית ישן – מי צריך את זה?

אנשים בישראל שחפצים בבעלות על נכס נדל"ן למגורים או נדל"ן להשקעה, מגלים במקרים רבים שהמענה הטוב ביותר לתקציבם ולשאיפותיהם זמין במסגרת בתים ישנים. במקרים רבים ישנם בתים שיועדו לשיפוץ או הריסה. כאלו שאושרו תוכניות תמ”א 38 עבורם או שחתומים על הסכמי פינוי בינוי.

מחירו של בית ישן הוא בדרך כלל נמוך משמעותית ממחירה של דירה חדשה מקבלן, אך עדיין נדרשת משכנתא במרבית המקרים כדי לממן את הרכישה. לאור העובדה שגם דירות תמ"א הן דירות חדישות לגמרי, שנוספו לבנייני מגורים במסגרת תוכניות השבחה עירוניות, מדובר לעתים בעסקה משתלמת למדי.

 

רוצים לקבל משכנתא לדירת חלומותיכם?

חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

מדוע כל כך מאתגר לקבל אישור למשכנתא עבור בית ישן?

פרויקטי פינוי בינוי ותמ"א 38, הם במקרים רבים פרויקטים שתהליך קבלת האישורים הדרושים להוצאתם אל הפועל, עלול לארוך תקופה ארוכה. מנגד, ישנה גם האפשרות שהפרויקט לא יושלם בהצלחה. לכן מבחינת גופי המימון המוסדיים, ובכללם הבנקים למשכנתאות, משכנתא עבור בית ישן היא הלוואה ברמת סיכון גבוהה, לעומת משכנתא לרכישת בית או דירה חדשים או משכנתא לקניית דירה יד שנייה במצב שמור.

 

כיצד ניתן לקבל אישור למשכנתא עבור בית ישן מהבנק?

קבלת אישור למשכנתא עבור בית ישן – בין אם עסקינן במשכנתא לדירה בפרויקט תמ"א 38 או במשכנתא לקניית בית שיועד להריסה בפרויקט פינוי בינוי, היא כאמור משימה מורכבת לעומת קבלת משכנתא מהבנק לנכס חדש או שמור. זאת לאור רמת הסיכון הגבוהה בעסקאות מסוג זה. אולם בעזרת ליווי של יועץ משכנתאות בתהליך בקשת המשכנתא מהבנק, הסבירות לקבלת אישור למשכנתא היא גבוהה למדי.

 

למה חשוב במיוחד לשים לב בבקשת משכנתא עבור בית ישן?

למרות שבעבר מרבים הבנקים למשכנתאות נמנעו ממתן אישור לבקשות משכנתא עבור בית ישן, בתקופה הנוכחית, עקב כניסתם של יזמים בעלי שם לתחום הנדל"ן בישראל, ולאור תאוצת הבנייה בארץ, קיימת מגמת שינוי ביחסם של הבנקים למתן משכנתא עבור בית ישן.  יחד עם זאת, מדובר עדיין בתהליך שאינו נטול קשיים ומכשולים.

אחת הסיבות לכך שהבנקים עדיין נוקטים משנה זהירות לפני שהם נעתרים לבקשות של הלוואת משכנתא עבור בתים ישנים, נעוצה בעובדה שקבלני הבניה והיזמים אשר מטפלים בתוכניות הפינוי בינוי ובפרויקטי תמ"א 38, נוהגים לרשום במקרים רבים הערת אזהרה בטאבו כנגד המבנה המטופל בפרויקט ההתחדשות העירונית.

מבחינת הבנקים למשכנתאות, ברגע שקיימת הערת אזהרה בטאבו על דירה או בית, יש קושי להוסיף הערת אזהרה בנקאית על הכנס, כערובה לתשלום המשכנתא בידי הלווים. אולם בית ששועבד כבר לקבלן או היזם, אינו מאפשר לבנק המלווה להגן על עצמו כנגד בעיות בהחזר ההלוואה. מדובר בנושא שהוא פתיר במקרים רבים, אך מוטב להיוועץ עם יועץ משכנתאות לפני שחותמים על הסכם הרכישה כדי להבטיח כי לא תתקלו מול הבנק בקשיים.

 

למה חשוב להיוועץ ביועץ משכנתאות לפני שמבקשים משכנתא עבור בית ישן?

אם אתם שוקלים לקנות בית ישן ונזקקים להלוואת משכנתא כדי להשלים את עסקת הרכישה, דעו כי ישנם נושאים רבים שיש לקחת בחשבון, כגון: האם הפרויקט הוא פרויקט שכולל הריסה ובניה מחדש של הבית או שיפוצים במבנה בלבד? האם הפרויקט החל כבר, ובמידה ולא – מה הצפי להתחלת הפרויקט וסיום הבניה מחדש? האם הערובות שניתנו רשומות כהערת אזהרה לקבלן או היזם בפרויקט? כל השאלות הללו ושאלות נוספות הן בגדר נושאים שעשויים להשפיע במידה רבה על יכולתכם לקבל משכנתא עבור בית ישן מהבנק בתנאים טובים.

לכן חשוב ביותר לבדוק לעומק את פרטי העסקה בשלב מוקדם עד כמה שמתאפשר לכם בעזרת מומחה לתחום. ליווי מיועץ משכנתאות אשר מתמחה בהגשת בקשות למשכנתא עבור בית ישן, יסייע לכם לשפר את הסיכויים לקבלת המשכנתא בתמהיל אטרקטיבי יחסית.

משכנתא עבור בית ישן כנכס ראשון, ניתן לקבל בעקרון באחוזי מימון של עד 75% מערך הבית לאחר ההריסה. יחד עם זאת, בדיקת השמאי של הבנק, עשויה לעלות ללווה יותר כאשר מדובר במשכנתא עבור בית ישן, משום שהבנק נזקק להערכה מקיפה יותר כדי להגן על עצמו.

ניתן לפרוס את תקופת ההחזר של משכנתא עבור בית ישן למשך עד 30 שנה, בדיוק כמו במשכנתא "רגילה".

משכנתא עבור בית ישן בהחלט ניתנת למחזור בדומה לכל משכנתא אחרת. פירוש הדבר הינו, כי ניתן להחליף את מסלולי המשכנתא ואת תנאי ההחזר של ההלוואה גם לאחר שנטלתם אותה.

במידה ואתם מתכננים להגיש לבנקים למשכנתאות בקשה לאישור משכנתא עבור בית ישן אשר מיועד להריסה, תידרשו להציג להם אישורים נוספים על אלו שנדרשים בבקשה הלוואה לרכישת נכס חדש או חדיש, לרבות:

הסכם דיירים.
אישור על הזכויות בנכס.
פירוט של סוגי הדירות בפרויקט.
פירוט של שלבי הבנייה בפרויקט.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו