סיוע בהחזר משכנתא

תוכן עניינים
סיוע בהחזר משכנתא
סיוע בהחזר משכנתא

הלוואת המשכנתא היא הלוואה המיועדת לרוב לטווח ארוך של כמה עשרות שנים. במהלך תקופת ההחזר צריכים הלווים להחזיר לגוף המלווה בכל חודש סכום בהתאם לקבוע בתנאי הסכם ההלוואה. כחלק משינויי החיים לעיתים אנשים עלולים להיתקל בקשיים אותם לא היה באפשרותם לצפות מראש, קשיים אלו עלולים להשפיע על היכולת שלהם לעמוד בתשלומי החזר המשכנתא.

במקרים אלו, תתכן אפשרות לקבלת סיוע אשר יאפשר לצלוח את ההחזר בשלום. בין היתר, במידה ועומדים בתנאים, ניתן לפנות לוועדה הבין משרדית להקלה על לווים, ישנו סיוע בהחזר לקשישים, סיוע למתגוררים באזורי עדיפות לאומית וניתן גם לפנות אל הבנק בבקשה לסיוע ופריסה מחדש של התשלומים.

 

הלוואת המשכנתא

הלוואת המשכנתא היא הלוואה שמטרתה לסייע לאנשים שאין בידם את ההון הדרוש לרכישת דירה, להשלים את הפער שבין ההון הראשוני לבין הסכום הנדרש כדי לרכוש את הדירה אותה הם רוצים. ההלוואה לרוב תהיה בהחזר חודשי לאורך עשרות שנים, כאשר ההחזר יחולק בין הקרן, שהוא סכום ההלוואה הראשוני לבין הריביות המתווספות לקרן בכל שנה.

 

רוצים לקבל משכנתא בפריסה נוחה?

חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

סיוע למתקשים בהחזר החודשי – הוועדה הבין משרדית להקלה על לווים במצוקה

לא הרבה יודעים זאת אבל במדינת ישראל ישנה אפשרות רשמית לקבל סיוע בהחזרי המשכנתא ללווים אשר נקלעו למצוקה. הדרך לעשות זאת היא לפנות לוועדה ממשלתית בין משרדית אשר הוקמה במטרה לסייע ללווים. קבלת הסיוע באפיק זה מיועד רק ללווים אשר המשכנתא שלהם נלקחה באמצעות זכאות המשכנתא של משרד השיכון.

בהנחיות הרשמיות מעודכן כי על הבנקים המלווים להפנות לווים בקשיים אל הוועדה, זאת כדי להקדים מצב של חדלות פירעון ושעבוד הנכס. במציאות, הבנקים לא תמיד מפנים את הלווים ופונים לאפיק של עיקול, לכן חשוב מאוד לדעת שהאפשרות הזו קיימת. בוועדה עצמה יושבים נציגי משרד השיכון וביחד עם נציגי הבנק המסחרי ומעניקים את הלוואת המשכנתא למגישי הבקשות.

 

סמכויות הוועדה הבין משרדית

באפשרות הוועדה לקבל החלטות הנוגעות למשכנתא כמו גם את אופן הסיוע בהחזר המשכנתא:

  • ניתן למחוק את החוב בצורה מוחלטת, אולם זוהי אפשרות נדירה שלא מרבים להשתמש בה.
  • ניתן לקבוע פריסת תשלומים שונה ומרווחת יותר.
  • אפשרות לסייע בהורדת הריביות הקיימות על המשכנתא, דבר שיוביל להפחתת ההחזרים.
  • ניתן להורות על הקפאת המשכנתא, עד לשיפור המצב הכלכלי.
  • ניתן לפרוס את חוב הפיגורים בעקבות עיכוב התשלום.

 

קבלת הסיוע מהוועדה יתבצע באמצעות הפנייה מהבנק וכרוכה בעלות של 202 ₪. לא כל בקשה תתקבל ולרוב לא יתקבל סיוע כספי אלא שינוי בתנאי ההחזר של המשכנתא כך שיאפשרו ללווה להחזירה בצורה קלה יותר.

 

סיוע בהחזר המשכנתא למתגוררים באזורי עדיפות לאומית

על מנת לעודד התיישבות באזורים פריפריאליים, ישנה אפשרות לקבלת סיוע במשכנתא באזורים אשר הוגדר על ידי המדינה כאזורי עדיפות לאומית. דוגמאות לישובים אלו: הערבה, הנגב ואזורי קו העימות ברמת הגולן. ישנם קריטריונים ברורים בחוק לקבלת הסיוע לפי מצבם המשפחתי של המתגוררים בישובים אלו.

 

קשישים וסיוע בהחזר המשכנתא

בשנת 2010 יצא משרד השיכון בהכרזה כי יוענק סיוע בהחזר המשכנתא לקשישים אשר יעמדו בזכאות הקריטריונים שנקבעו ובהתאם הוקצב 5 מיליון ₪ לנושא. דוגמאות לקריטריונים בהם על הקשיש לעמוד כדי לקבל את הסיוע:

  • על הקשיש להיות מעל גיל 70.
  • מחיר הנכס יהיה נמוך ממחיר של 860,000 ₪.
  • ייעוד הדירה הינו למגורים בלבד.
  • ההחזר החודשי גבוה מסכום של 800 ₪.
  • קבלת המשכנתא בפועל עד לתאריך 4.11.2000.

 

במידה וישנה זכאות ועמידה בקריטריונים, ישנה אפשרות לקבל סיוע בהחזר בסכומים של 82-300 ₪ מידי חודש.

 

החזרי מס הכנסה על משכנתא

אפשרות נוספת הקיימת לסיוע בהחזר המשכנתא הוא קבלת החזרי מס בגין המשכנתא. החזרים אלו מאפשרות ללווי המשכנתא לקבל ממס הכנסה סכומים גדולים בעבור המשכנתא ששילמו ולסייע בהחזרים. החזר המס הנפוץ ביותר הוא החזר בגין ביטוח החיים. כאשר אדם מבקש לקבל משכנתא הוא מחויב לעשות ביטוח חיים כחלק מהערבות על הדירה.

התשלום על ביטוח החיים יכול להקנות זיכוי במס הכנסה עד 25% מגובה הסכום ששולם לאורך השנה, מה שיכול להצטבר לסכום משמעותי. החזר מס נוסף הוא בעבור עצמאיים אשר עובדים מהבית ואחד מחדרי הבית הוגדר כמשרד. בעבור הוצאת אחזקת המשרד ניתן בתנאים מסוימים להפחית הכנסה החייבת במס באמצעות תשלומי המשכנתא לדירה שחלקה תוגדר כמשרד או מקום העבודה של העצמאי.

 

סיוע מהבנק בהחזר המשכנתא

ניתן לפנות לקבלת סיוע בהחזר המשכנתא גם מהבנק המלווה. אפשרות ראשונה במידה ומדובר בסיטואציה בה לתקופה קצרה יש שינוי בהוצאות, לבקש הלוואת גרייס, אשר תאפשר הפחתה לתקופה של החזר התשלומים. אפשרות נוספת הינה לפנות לוועדת החריגים של הבנק בבקשה לבחון את תנאי המשכנתא שניתנה ולשינוי התנאים.

ניתן לבקש בעבור שש השנים האחרונות.

כן, במידה והייתה זכאות לקבלת משכנתא של משרד השיכון אולם רק על סכום חלקי של המשכנתא, ניתן לקבל סיוע בהחזר, אולם רק על החלק בו הייתה זכאות מלכתחילה.

לא, הדיונים סגורים וללא פרסום פרוטוקול, המשמעות הינה כי אין פיקוח על החלטות הוועדה או אפשרות ערעור.

כן, ניתן לבדוק ולקבל סיוע בהחזר ובהגדלת ריבית למשרתי מילואים, מספר ילדים, שנות נישואים, עולים חדשים ועוד. לכל פרמטר ישנו ניקוד מסוים המאפשר זכאות ויש לבדוק זאת מול מס הכנסה.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שחזור משכנתא

שחזור משכנתא היא פעולה שמאפשרת ללווה להמשיך לשלם על המשכנתא הקיימת שלו במסגרת משכנתא חדשה בתנאים נוחים וכדאיים יותר. ברבים

קרא עוד »
סבסוד משכנתא

כל אדם בישראל המעוניין לרכוש דירה ככל הנראה ייקח משכנתא. הלוואה זו הניתנת על ידי הבנקים מסייעת לרוכשי הדירות להשלים

קרא עוד »
שתפו אותנו