ערעור והערכת שמאי נוספת

תוכן עניינים
ערעור והערכת שמאי נוספת
ערעור והערכת שמאי נוספת

הערכת שמאי משכנתא

החלטתם לקחת משכנתא, אתם ניגשים לבנק והוא שולח אתכם לקבל דוח מפורט משמאי משכנתא שהבנק מכיר בו אשר יסייע לבנק לקבוע מה ערך המשכנתא שתקבלו. לאחר חזרת הדוח אתם מגלים כי הערך אשר ננקב על ידי השמאי קטן משמעותית מהערך של הדירה ובהתאם, גם גובה המשכנתא שהבנק מציע לכם.

אתם בטוחים כי הערכת שמאי המשכנתא שגויה וברצונכם לבצע ערעור והערכת שמאי נוספת אשר תשנה את ההחלטה של הבנק. האם ערעור והערכת שמאי נוספת בכלל אפשריים? התשובה היא כן, איך עושים את זה ומתי זה מתאפשר? המשיכו לקרוא.

 

רוצים לקבל משכנתא כמו שתכננתם?

חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

תהליך בקשת משכנתא

מהרגע שבו הבנתם שאתם רוצים לקנות דירה אך אין לכם מספיק כסף, אין ספק שמשכנתא זאת דרך מצוינת להתגבר על הפער הכלכלי ולהחזיק בדירה משלכם שהיא גם מעין השקעה לטווח ארוך. על מנת להגיע לקבלת ההלוואה תצטרכו לעבור כמה שלבים בדרך.

 

הגשת בקשה למשכנתא

השלב הראשון הוא כמובן בחירת הבנק או הגוף שממנו תרצו לקבל את המשכנתא שלכם ופנייה אליו. בשלב זה תוכלו כבר להתייעץ עם יועץ משכנתאות על מנת להבין איזה מסלול מתאים לכם ואיזה יאפשר לכם לקנות את הדירה בסכום נמוך עם סיכון נמוך.

 

קבלת דוח שמאי משכנתא

על מנת שהבנק יקבל את הבקשה להלוואה ויקבע מה יהיה הגובה שלה, בשלב הבא הוא דורש לקבל דוח של שמאי משכנתא אשר מעריך את הדירה בכסף. בהתאם לסכום שהוא נוקב בו נגזרת גובה המשכנתא שהבנק ייתן ללקוח, בהתחשב בפרמטרים נוספים כדוגמת מצבו הפיננסי של הלקוח ורמת סיכון שיש לבנק בעסקה הזאת. במידה והערך שבו השמאי נקב והבנק הולך איתו לא מספק, הגיע הזמן לשקול לבצע ערעור והערכת שמאי נוספת.

 

ערעור והערכת שמאי נוספת

הבנקים עובדים עם שמאים מסוימים אשר נותנים את הערך שאתו הם גם עתידים להמשיך עמו. במקרים מסוימים הערך שבו נוקב השמאי קטן משמעותית מהמחיר של הדירה מה שמגדיל את הסכום שצריך לשלם הלקוח מההון העצמי. ערעור והערכת שמאי נוספת יכולה לגרום לבנק לשנות את ההחלטה ולהתחשב בערך אחר שקבע שמאי אחר או לאחר בדיקה חוזרת.

 

הערכת שמאי נמוכה

הבעייתיות הכי גדולה שגורמת לרצות להשתמש בשירות ערעור והערכת שמאי נוספת היא החשיבות הגדולה שיש למצב שבו ניתנת הערכת שמאי נמוכה. יכול להיות כי למבקשי המשכנתא יש את הסכום להשלים את ההון העצמי יותר ממה שהתכוונו אליו, אך לעיתים לא כך המצב והערכה נמוכה שגורמת למשכנתא נמוכה, יכולות לגרום לכך שלא באמת יהיה ניתן לרכוש את הדירה עם ההון העצמי והמשכנתא הקיימים.

 

בעיקרון לא ניתן לבצע ערעור והערכת שמאי נוספת

אנשי המקצוע אשר הבנק עובד עמם נבחרו על ידו ועל כן, הוא גם סומך על הדעה שלהם, לאור זאת לא ניתן לבצע ערעור והערכת שמאי נוספת שעתידה לסתור את ההערכה שכבר בוצעה והמחיר אותו נותן השמאי הוא זה שיקבע את גובה המשכנתא שתיתנן. בפועל, המצב קצת שונה וכן ניתן במקרים מסוימים (חריגים מאוד) לבקש לבצע ערעור והערכת שמאי נוספת על מנת לשנות את המשכנתא שקבע הבנק.

 

ערעור והערכת שמאי נוספת על ידי איש מקצוע

ככלל אפשר לייעץ כי באם נתקלתם בסיטואציה שבה הערך של הדירה שלכם לדעתכם או לדעת המחיר שאתם עתידים לשלם הרבה יותר גבוה ממה שהעריך השמאי, זה הזמן ליצור קשר עם איש מקצוע אשר ינסה לבצע עבורכם ערעור והערכת שמאי נוספת אשר אולי תשנה את המצב.

 

הימנעות מהגעה למצב של ערעור והערכת שמאי נוספת

מכיוון שלהגיש ערעור והערכת שמאי נוספת מאוד קשה על גבול הבלתי ניתן, כדאי למנוע את ההגעה למצב הזה, ולפני שמצטרכים להגיש ערעור והערכת שמאי נוספת, ואפילו עוד לפני הערכת השמאי מטעם הבנק, כדאי לבצע הערכת שמאי פרטית אשר תיתן מושג כללי על ערך הנכס וגם תאפשר להתכונן ולשפר ליקויים אשר הוא מוצא ומורידים את הערך של הנכס.

 

הכנה מקדימה והתנהלות חכמה

לסיכום, לא תמיד תוכלו לדאוג שהערך שייתן השמאי יהיה מספיק גבוה על מנת שגם המשכנתא תהיה גבוהה וההון העצמי שלכם יגדל. ישנם כמה דברים שכדאי לשים לב אליהם כאשר מתעסקים עם שמאי משכנתא ואולי יסייעו לכם לפתור את כל הבעיות.

  • שמאי פרטי מראש – כאמור, כדאי ליצור קשר מראש עם שמאי פרטי ולקבל תמונה על ערך הנכס בצירוף היכולת לתקן ליקויים מראש
  • התייעצות עם איש מקצוע – בדומה להתייעצות עם יועץ משכנתאות כדי לבחור את המשכנתא, ניתן להתייעץ גם עם עורכי דין או אנשים שמבינים בתחום הערעורים ואפשרויות שנקרות בפניכם
  • המתינו עם החוזה – אל תחתמו על מחיר של נכס טרם קיבלתם את הערך של המשכנתא, שלא יהיה מאוחר מדי!

 

רק מי שהבנק הגדיר שרשאי לערוך את הבדיקה, לאחר שמגישים בקשה למשכנתא מקבלים את הרשימה ויוצרים קשר עם אחד.

כמובן שכן! שמאי פרטי ייתן לכם מושג על ערך הדירה גם לקראת החתימה על החוזה ובנוסף יאפשר לכם לזהות תקלות ובעיות אשר ברות פתרון ועשויות לעלות את הערך שייתן השמאי משכנתא מטעם הבנק בהמשך.

בעיקרון לא, מה שמחליט השמאי הוא זה שקובע. במקרים חריגים שבאמת יש פער בין המחירים יהיה ניתן לבקש ולקבל חוות דעת ממקור שונה.

שמאי המשכנתא קובע את הערך של הנכס מה שבהמשך קובע את גובה המשכנתא ואת ההשתתפות עצמית של הלקוח ובנק בקניית הנכס.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו