ריבית משתנה צמודה או ריבית משתנה לא צמודה?

תוכן עניינים

ריבית משתנה צמודה או בריבית משתנה לא צמודה – מה עדיף?

לפני שנסביר מה ההבדל בין מסלול ריבית משתנה צמודה למשכנתא בריבית משתנה לא צמודה. קודם נבין למה הכוונה כשאומרים צמוד, המילה “צמוד” מתייחסת בדרך כלל לצמוד למדד, למרות שזה לא תמיד נכון (ההצמדה יכולה להיות גם למט”ח לדוגמה).

מהו מסלול ריבית משתנה לא צמודה?

מסלול ריבית משתנה לא צמודה, אינה מושפעת ממדד המחירים לצרכן (או ממדדים אחרים), אלא היא מושפעת רק משינוי הריבית שנעשה על ידי הבנק. הבנק רשאי לשנות את הריבית אחת לתקופה, הנפוץ הוא אחת ל-5 שנים (“משתנה כל 5 שנים”). לפי מה נקבע גובה הריבית? הבנק משנה את הריבית בנקודת השינוי, בהתאם לגובה הריבית שתהיה נהוגה בבנק באותה נקודת זמן. לדוגמה, אם לקחנו משכנתא בריבית משתנה לא צמודה ל-5 שנים, בריבית של 3.5% לשנה. במהלך ה-5 שנים הקרובות, אנחנו יודעים בדיוק כמה נשלם כל חודש. כל שינויי המדד לא חלים עליה.

מה היתרונות של ריבית משתנה לא צמודה?

ריבית יחסית זולה ל-5 שנים הראשונות.

יש נקודת יציאה בעוד 5 שנים, ללא עמלת פירעון.

מה החסרונות של ריבית משתנה לא צמודה?

בתום ה-5 שנים הראשונות, לא ניתן לדעת לכמה תעלה הריבית, ישנו חוסר וודאות בנוגע לריבית, כך שמדובר בהימור.

הריבית שתקבע בתום ה-5 שנים תהיה יחסית יקרה מכיוון שהבנק מגלם את השינוי העתידי במדד המחירים לצרכן.

מהו מסלול מסלול ריבית משתנה צמודה?

במסלול זה יש לנו שתי עלויות של ריבית, עלות מחיר הכסף, שזו הריבית והדבר השני זו העלות של השינוי במדד.

כאשר מדברים על ריבית משתנה צמודה. הכוונה היא שהמשכנתא צמודה ומשתנה בהתאם למדד המחירים לצרכן. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מפרסמת אחת לחודש את מדד המחירים לצרכן, הוא מודד את השינוי במחירים לתקופה. למשל, מדד המתפרסם ב-15/11 מודד את השינוי שהיה בחודש 10 לעומת חודש 9.

זאת אומרת שברגע שמצמידים משכנתא או הלוואה למדד, אז בנוסף לריבית שיש על המשכנתא, מתווסף גם אחוז השינוי שעלה או ירד בעקבות השינוי במדד. במילים אחרות, כאשר רושמים בבנק שהריבית היא X, זה לא באמת כך, אלא זה X + המדד.

אם לדוגמה לקחנו משכנתא על סך 100,000 ש”ח והמדד עלה באחוז, אז כל המשכנתא עלתה באחוז ועכשיו היא 101,000 ש”ח.

מה היתרונות של הצמדה למדד?

ריבית יחסית זולה למשך ה-5 שנים הראשונות.

בשינוי החודשי כמעט לא מרגישים בהבדל בגובה ההחזר החודשי.

מה החסרונות של הצמדה למדד?

למרות שכמעט לא מרגישים את השינוי בהחזר החודשי, מבחינת סך כל המשכנתא, מדובר בהמון כסף.

אין וודאות לאחוז השינוי, השינוי הוא דינאמי ולא ניתן לצפות אותו מראש.

על מה תשלמו יותר – על משתנה צמודה או משתנה לא צמודה?

השאלה למעשה היא איזו ריבית משכנתא תעלה לנו יותר? מה יותר יקר? אז אמרנו שלטווח הקצר כנראה שהמשכנתא בריבית משתנה לא צמודה יקרה יותר, לעומת המשתנה הצמודה. אולם לא ניתן לקבוע מראש איזו מהן תהיה יותר יקרה או זולה. אלא נצטרך להמתין 5 שנים ולבדוק מה היה גובה המדד בכל שנה ואז היינו יודעים מה יותר משתלם, אבל רק בדיעבד.

האם יש עמלת פירעון מוקדם על המסלולים?

בשני המסלולים, נכון לכתיבת שורות אלו, יש נקודת יציאה בתום 5 שנים, ללא קנסות וללא עמלות פירעון. כמו כן, אם תבחרו לצאת לפני נקודת היציאה, לא בטוח שתצטרכו לשלם קנס וגם אם כן, כדאי לבדוק אם זה יהיה משתלם לשלם את הקנס ולשנות את המסלול.

ריבית משתנה צמודה או ריבית משתנה לא צמודה – סיכום והמלצות

כאמור, מסלול ריבית משתנה צמודה, צמודה לשינויים במדד המחירים לצרכן. לעומתה, משכנתא בריבית משתנה לא צמודה, מתייחסת לכך שיש ריבית שנקבעה מראש עם הבנק והריבית הזו תהיה קבועה עד לנקודת השינוי בריבית (שיבוצע ע”י הבנק), ללא קשר לשינוי במדד.

מבחינתו של הבנק, כאשר הוא נותן משכנתא בריבית צמודה (לא משנה אם משתנה צמודה או קבועה צמודה), הוא בעצם מקטין את הסיכון שלו, כי בעצם הסיכון עכשיו נופל על הלקוח. כל שינוי במדד ייפול על כתפי הלקוח ולכן בדרך כלל, משכנתא בריבית צמודה, תהיה זולה ממשכנתא בריבית לא צמודה (לא משנה אם משכנתא בריבית משתנה או בריבית קבועה) כי אם הבנק לוקח את הסיכון אז הוא מתמחר את זה מראש (מה שנקרא ““אין מתנות חינם”).

בהתאם לציפיות של תחזית עליית האינפלציה לתקופה שבה עומדים לקחת את המשכנתא, יש לבחון את הכדאיות של לקחת את המשכנתא במסלול ריבית משתנה צמודה או בריבית משתנה לא צמודה.

אצלנו במשכנתא-טיל ניתן להתייעץ עם יועץ משכנתאות מוסמך בעל ניסיון רב בתחום ייעוץ משכנתאות. הוא יוכל להמליץ לכם איזה מסלול כדאי יותר עבורכם.

לפגישת ייעוץ לבחירת מסלול המשכנתא המתאים עבורכם, חייגו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו