מה הבנקים יודעים על מסלול קל"צ שאנחנו לא יודעים?

תוכן עניינים

מסלול בריבית קבועה לא צמודה (קל”צ) שומרת שהלווים לא יושפעו מעלייה של הריבית או מפני שינוי במדד. במסלול קל”צ הלווה נשאר עם אותה ריבית לאורך כל תקופת המשכנתא. אבל, מה השיקול שמוביל את הבנקים להציע ריבית קבועה לא צמודה? איך הבנק יכול להתחייב לתת לנו ריבית קבועה מהיום ולאורך שנות המשכנתא? במאמר שלפניכם תקראו על: מה הבנקים יודעים ואנחנו לא על מסלול קל”צ? איפה מסתתרת כוונת הבנקים וממה הם מרוויחים?

מהו מסלול קל”צ (קבועה לא צמודה)?

כיוון שהמשכנתא היא לשנים רבות, הבנקים מגלמים בעלויות המשכנתא גם את גובה הריבית שהם רוצים לקבל וגם הנחת יסוד לגבי גובה האינפלציה החזויה לתקופת המשכנתא. כשלוקחים משכנתא קבועה לא צמודה (קל”צ) לדוגמה ל-20 שנה, הבנק קובע מה יהיה גובה הריבית שהוא רוצה לקבל ובנוסף הוא צריך להעריך מה תהיה האינפלציה לאורך התקופה וכיצד היא תתפתח. לדוגמה: נאמר שהבנק רוצה להרוויח 2% ריבית ומעריך שציפיות האינפלציה ל-20 שנה יהיה 1% אז הבנק יתמחר לנו את מסלול הקל”צ ל-20 שנה ב-3% ריבית.

איך הבנק קובע את הריבית על מסלול קל”צ?

הבנק יודע להעריך בהתאם לאגרות חוב ממשלתיות (אג”ח) ולציפיות אינפלציה שעתידות להיות, לפרק הזמן של המשכנתא שהלווים מבקשים ובהתאם לזה לקבוע לנו את הריביות של המסלול הזה. נניח שכיום גובה האינפלציה הוא 0.5% לשנה, הבנק משאיר לעצמו מרווח של עוד עליית 0.5% באינפלציה וזאת בנוסף ל-2% שהוא רוצה עבור הריבית. אבל פה הבנק לוקח סיכון. אם למשל האינפלציה תעלה מעל 1% זה יחתוך מרווחי המסלול של המשכנתא הקבועה לא צמודה שהבנק הציע. כי הבנק קבע אתנו בהסכם המשכנתא, שהמחיר של המשכנתא יהיה קבוע, (במקרה שלנו 3%) ולא ישתנה אף פעם, גם אם יהיה שינוי באינפלציה.

מה הסיבה שהבנק ממליץ לנו על מסלול קל”צ?

מאיפה הבנק מרוויח? ולמה הוא ממליץ לנו על מסלול בריבית קבועה לא צמודה? הבנק לווה כסף בריבית מסוימת ומוכר לנו אותה בריבית גבוהה יותר, הדלתא הזו היא הרווח של הבנק. למה מסלול קל”צ? כי מסלול זה מבוסס על ריבית ‘פיקס’ והרווח של הבנק קבוע וידוע מראש לתקופה של שנים ארוכות. אם כך ברור איפה חבוי האינטרס של הבנק, בכך שהוא מציע ללווים את מסלול המשכנתא הזה.

מה כדאי לדעת על מסלול קל”צ?

עד כאן דיברנו על היתרונות ועל הסיבה שהבנק ממליץ לנו על מסלול זה. אולם יש עוד דבר חשוב שכדאי לדעת על מסלול משכנתא בריבית קבועה לא צמודה. מכיוון שהבנק צופה מה אמורה להיות האינפלציה החזויה לתקופת המשכנתא, לדוגמה ל-20 שנה, הוא מגלם במחיר שהוא נותן לנו את התוספת עבור העלייה באינפלציה. לווה שלוקח משכנתא במסלול קבועה לא צמודה, זה בדרך כלל יהיה המסלול היקר ביותר בתחילת הדרך, אבל ככל שציפיות האינפלציה יהיו גבוהות יותר, בטווח השנים של המשכנתא, זה אמור להגן עליו מפני השינויים במשק.

מסלול קל”צ – סיכום והמלצות

כשלוקחים משכנתא קבועה לא צמודה, זהו מסלול שמעניק לנו “תעודת ביטוח” מפני שינויים במחיר, זה עוזר לנו להימנע מעליית מחירים (מדד) וריביות שאינם ידועים מראש. הוודאות הזו עוזרת לנו להימנע מהפתעות בלתי צפויות ומהוצאות שלא תכננו להוציא. אבל אם תשאלו מה יועצי המשכנתאות שלנו ממליצים – מסלול קל”צ זה בדרך כלל מסלול טוב שבמקרים מסוימים כדאי שירכיב את מסלול המשכנתא שלנו.

יחד עם זאת, אנו ממליצים לבחון את האלטרנטיבות בין כל המסלולים הקיימים האפשריים: כמו קבועה צמודה, משתנה לא צמודה, משתנה צמודה, פריים ועוד. לעומת המשכנתא הקבועה צמודה ולבחור תמהיל שיתאים לנו ביחס למספר פרמטרים, כגון: משך המשכנתא, אפשרויות פירעון מוקדם, דירה ראשונה או דירה להשקעה, יציבות במקום העבודה, אחוז המימון מתוך שווי הנכס ועוד.

לקביעת פגישה בנושא תמהיל משכנתא ובחירת מסלול המשכנתא המתאים ביותר עבורכם, חייגו אלינו עכשיו למספר המופיע בראש העמוד.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו