משכנתא לעולים חדשים ואיך להשיג אותה

תוכן עניינים
משכנתא לעולים חדשים
משכנתא לעולים חדשים

מדינת ישראל עושה מאמצים לשלב במהירות עולים חדשים שהגיעו אליה. נקודת המוצא של המדינה היא שאותם עולים ויתרו על מעמד ולעתים מזומנות על עיסוק מכניס, במטרה להגיע לישראל. כיוון שכך, תפקידה של המדינה הוא לנסות לסייע להם ככל שניתן ליצור לעצמם סביבת חיים בטוחה.

הענקת משכנתא לעולים חדשים היא רק אחת הדרכים שבאמצעותן מסייעת המדינה למי שבאו בשעריה. מהי בדיוק משכנתא ייעודית עבור עולים חדשים? מי זכאי למשכנתא הזאת? איך מוציאים תעודת זכאות למשכנתא ולכמה זמן היא תקפה? מה גובה המשכנתא לעולים חדשים? מהו הסיוע של משרד השיכון ואיך נקבעת הזכאות לסיוע? בשורות הבאות נעסוק בהרחבה בנושאים אלה.

 

רוצים לקבל משכנתא בתנאי אליפות? חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

מהי משכנתא לעולים חדשים ומה מייחד אותה?

משכנתא לעולים חדשים נועדה לסייע לעולים חדשים ברכישת דירת המגורים הראשונה שלהם במדינת ישראל. ההיגיון מאחורי מתן סיוע לעולים חדשים הוסבר לעיל. מבחינת המדינה, עולים חדשים הם קבוצת אוכלוסייה שהסיוע שיינתן לה בשלבים הראשונים להשתקעות שלה בישראל, עשוי לסייע לה להשתלב במהירות בחברה הישראלית.

מדובר בסיוע של משרד השיכון. עם זאת, קיימת ועומדת לעולים זכאות למשכנתא רגילה במקרים שבהם הסיוע הזה איננו מספיק. הסיוע של משרד השיכון ניתן בתנאים משופרים ובריביות נמוכות מאלה המוצעות לכלל האזרחים.

 

משכנתא לעולים חדשים ומי זכאי לקבל אותה

הזכאות לקבלת משכנתא לעולים חדשים קיימת ועומדת לעולים חדשים בעלי תעודת עולה בתוקף שאין ברשותם דירת מגורים. מדובר במשפחות עם וללא ילדים, משפחות חד הוריות ויחידים. תוקף הזכאות של עולים חדשים לסיוע נכון למועד כתיבת שורות אלה הינו חמש עשרה שנים. התוקף הארוך של הזכרות הוא תולדה של התובנה שלחלק ניכר מהעולים לוקח זמן להתבסס להגיע לכלל אפשרות לרכוש דירה ולממש את הזכות שלהם.

 

איך מוציאים תעודת זכאות למשכנתא לעולים חדשים

תהליך הוצאת תעודת הזכאות והגשת בקשה למשכנתא איננו מסובך, אבל חשוב לעמוד בכל הדרישות על מנת לקבל את תעודת הזכאות למשכנתא. בהתקיים התנאים המתאימים, אפשר לפנות לכל אחד מהסניפים של בנקים למשכנתאות במטרה להוציא את תעודת הזכאות הנחשקת. להלן תיאור השלבים בדרך לקבלת תעודת זכאות לקבלת משכנתא לעולים חדשים:

  1. השגת המסמכים הנדרשים: על מנת להתחיל את התהליך, יש צורך שיהיו ברשות מבקשי הזכאות המסמכים הנדרשים לשם כך כדלקמן: תעודת עולה, תעודת זהות, תעודת נישואין וכן אישור על שירות בצה"ל למי ששירת.
  2. פנייה לאחד מהבנקים למשכנתאות: כל אחד מהבנקים האמונים על מתן משכנתאות, יכול לסייע בתהליך הוצאת התעודה. התהליך כרוך בתשלום אגרה של כמה עשרות שקלים.
  3. רישום כל בני המשפחה הגרעינית בתעודת הזכאות למשכנתא.

 

חשוב להזכיר שהתעודה תקפה למשך שנה אחת מרגע שהוצאה. אי מימוש המשכנתא בטווח הזמן הזה מחייב הוצאת תעודה חדשה.

 

איך מחושב גובה הסיוע במשכנתא לעולים חדשים

גובה הסיוע בקבלת משכנתא לעולים חדשים של משרד השיכון, מחושב על פי מספר הנקודות שצברו מבקשי המשכנתא. להלן אמות מידה שיסייעו בהבנת שיטת החישוב:

  • וותק בישראל: עולים חדשים מקבלים תוספת ניקוד עבור כל שנת וותק שצברו בישראל. בשנה הראשונה תוספת הוותק היא הגבוהה ביותר. אחריה נוספות חמישים נקודות בגין כל שנה נוספת. משפחה שנמצאת בישראל מעל חמש שנים במועד הגשת הבקשה, תקבל תוספת לסיוע בהתאם למספר השנים שבהן המשפחה נמצאת בישראל.
  • מספר ילדים: עבור הילד הראשון מתקבלות 350 נקודות. עבור כל ילד נוסף עד לילד החמישי מתקבלות 15 נקודות נוספות. מהילד השישי ומעלה – תוספת של 100 נקודות עבור כל ילד.
  • ניקוד מינימלי: בשנה הראשונה והשנייה יזכו עולים חדשים לניקוד של 1,700 וכן 1,800 נקודות מינימום, גם אם לא הגיעו למספר הנקודות הזה באמצעות אמות המידה הרגילות.
  • רכישת דירה באזורי פיתוח: עולים שבחרו להתגורר באזורי פיתוח, עשויים לזכות בתוספת לזכאות שלהם למשכנתא של משרד השיכון.

 

נטילת משכנתא לעולים חדשים בנוסף לזכאות של משרד השיכון

בדרך כלל, הסיוע של משרד השיכון איננו מספיק בכד לרכוש את הבית או הדירה הנחוצים לעולים החדשים. כיוון שכך, זקוקים רבים מהם למשכנתא בנקאית, בנוסף על הסיוע של משרד השיכון. את משכנתא הנוספת אפשר לקחת בבנק שבו נתקבל הסיוע של משרד השיכון או בבנק אחר.

תוספת המשכנתא המשלימה ביחד עם הסיוע אינן יכולות להגיע ליותר מאשר 75% ממחיר הנכס, בהתאם להנחיות בנק ישראל. עם זאת, הם הסיוע לעולים חדשים של משרד השיכון מגיע ליותר מאשר 580% ממחיר הנכס, כי אז גובה המשכנתא הכולל יכול להגיע לכדי 95% מערך הנכס. מטבע הדברים, משכנתא לעולים חדשים באחוזים כאלה יכולה להתקבל רק אם העולים רכשו דירה באזור פיתוח או במקום שבו מחירי הדירות אינם גבוהים.

תוקף הזכאות של עולים חדשים לזכויות הדיור הינה 15 שנה. קברניטי הכלכלה הבינו שתוקף קצר מונע מחלק משמעותי מהעולים למצות את הזכות שלהם למשכנתא.

החישוב מתבצע באמצעות צבירת נקודות. הנקודות המחושבות לפי הוותק, מס' ילדים, מס' שנות הנישואין ועוד. עולים אשר עומדים באמות מידה רבות יותר, הסיוע שלהם יהיה גבוה יותר.

אם הסיוע של משרד השיכון לא מספיק לרכישת דירה, כי אז יש צורך לקחת משכנתא בנקאית, על פי התנאים הרגילים ובהתאם להגבלות של בנק ישראל.

המשכנתא שעולים מקבלים צריכה לעמוד בהנחיות בנק ישראל. זאת אומרת שהמשכנתא תעבור את סך 75% מערך הדירה.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו