משכנתא לפרויקט תמ"א 38

תוכן עניינים
משכנתא לפרויקט תמא 38
משכנתא לפרויקט תמא 38

רוכשי דירות רבים בישראל שמעוניינים ברכישת נדל"ן להשקעה או למגורים, מופתעים כשמתחוור להם כי פרויקט תמ”א 38 מאפשר להם למנף את ההון העצמי העומד לרשותם באופן הטוב ביותר. בתור התחלה, העלות של נכסים במסגרת פרויקטי תמ"א 38 היא לרוב צנועה יותר מן העלות של דירה חדשה בפרויקט קבלני חדש.

בנוסף, דירות בפרויקטי תמ"א 38 הן דירות במצב חדיש כשלעצמן, שנוספו בבניינים הנמצאים בהליכי השבחה ושיפוץ כחלק ממהלך התמ"א. אולם חרף היתרונות האלו, יש להכיר גם במורכבות הכרוכה בקבלת משכנתא לפרויקט תמ"א 38 מהבנקים למשכנתאות.

נטילת משכנתא לפרויקט תמ"א 38 מתבררת במקרים רבים כהליך מורכב ביחס לקבלת משכנתא לקניית דירה חדשה מקבלן או קנייה של נכס יד שנייה למגורים. על הסיבות לכך והפתרונות האפשריים, נדון בפרוטרוט בשורות הבאות.

 

רוצים לקבל משכנתא בתנאי אליפות?

חייגו עכשיו: 077-996-5636

 

מה זה פרויקט תמ"א 38?

פרויקטי תמ"א 38 הם פרויקטי שיפוץ והשבחה המהווים חלק מתוכנית המתאר הארצית המיועדת להיערכות למצב של רעידות אדמה חזקות בישראל. במסגרת פרויקטי תמ"א 38 מתבצעות הן עבודות בינוי למטרת חיזוק מבנים ישנים בישראל, הן הוספת קומות חדשות למבנים קיימים, והן הריסה של מבנים ישנים מן היסוד והקמת פרויקטי דיור חדשים במקומם.

 

הסיבה שבעטיה הבנקים למשכנתאות אינם מאשרים לכם משכנתא לפרויקט תמ"א 38

רוכשי דירות רבים שפונים לבנקים למשכנתאות ומבקשים משכנתא לפרויקט תמ"א 38, מגלים על בשרם שהבנקים לא ממהרים לאשר משכנתא כזו. אחת הסיבות הבולטות לכך היא העובדה שיזמי הנדל"ן וקבלני הבניה בפרויקטי תמ"א 38, רושמים במקרים רבים הערות אזהרה בטאבו על הדירות בפרויקטים שלהם.

הערות אלו הן למעשה בגדר נורת אזהרה עבור הבנק, שחושש ובצדק, מפני אישור הלוואת משכנתא מבלי שיוכל לשעבד כנגדה את הנכס המיועד לרכישה.

 

איך ניתן לקבל משכנתא לפרויקט תמ"א 38?

במצב שבו הבנקים למשכנתאות אינם מעוניינים לספק לכם משכנתא לפרויקט תמ"א 38 מפאת קיומה של הערת אזהרה בטאבו על הנכס, ישנה אפשרות ליזום פניה לקבלן בפרויקט התמ"א ולבקש ממנו שיסיר את הערת האזהרה ולו באופן זמני, כדי שהבנק למשכנתאות יוכל לרשום לקונה הערת אזהרה משלו, אשר בעקבותיה יוכל קבלן התמ"א להוסיף הערת אזהרה משנית על הדירה.

החלופה הינה לחתום על מסמך משפטי, המציין שהערת האזהרה שהוסיף הבנק המלווה, קודמת להערת האזהרה של הקבלן – אך זהו פתרון פחות כדאי במצב כזה. עוד פתרון בנושא, שהוא יחסית מקובל, הוא לפנות לערוץ מימון עצמאי המוצע על ידי קבלן התמ"א.

לעתים קרובות, מציעים קבלני תמ"א 38 לקוני הדירות בפרויקטים שלהם, אופציה לקבלת מימון מגופי מימון חוץ בנקאיים אשר מולם יש לקבלן או היזם בפרויקט הסדר למתן מימון פרטי ללקוחות בפרויקט בתנאים הדומים באופן יחסי למה שניתן לקבל מהבנקים.

ככל שלא קיים הסדר מסוג זה, יש גם גופים מממנים המציעים משכנתאות חוץ בנקאיות עבור פרויקטי תמ"א 38. גם כשהריביות שהגופים המלווים החוץ בנקאיים מציעים על המשכנתא לפרויקט תמ"א 38 נראית גבוהה לעומת הריבית של הבנק, לעיתים הרווחיות המשוערת של הנכס המיועד לרכישה, הופכת את האפשרות של השגת מימון חוץ בנקאי לפתרון משתלם מבחינת רוכשי הנכסים.

 

על מה חשוב לתת את הדעת בהקשר של משכנתא לפרויקט תמ"א 38?

פעמים רבות הקבלן המבצע או החברה המשווקת בפרויקטי תמ"א 38, מתחילים בשיווקן של הדירות בפרויקט עוד טרם החלה הבנייה שלהן, ולפני שלמעשה נחתם הסכם מימון עבור לפרויקט. הבעייתיות במצב שכזה נעוצה בעובדה שאף בנק למשכנתאות לא יסכים לאשר לאדם שמעוניין לקנות דירה מפרויקט כזה, הלוואת משכנתא לפרויקט תמ"א 38 שהסכם המימון שלו טרם נחתם מול יזם הפרויקט.

בהתאם לכך, חשוב מאוד לבדוק מבעוד מועד כי בהסכם מופיע שכל עוד אין אישור מחייב וסופי עבור הפרויקט מטעמם של הקבלן, היזם, וגוף המימון אשר עובד עימם – ככל שטרם ניתן לכם אישור עקרוני למשכנתא לפרויקט תמ"א 38, תוכלו לבטל את העסקה.

לשם קבלת משכנתא לפרויקט תמ"א 38 מהבנקים למשכנתאות, נדרשים האישורים שלהלן:
הסכם תמ"א 38 שחתומים עליו דיירי הבניין, מסמך אישור זכויות, נוסח טאבו עדכני בו מופיע רישום היחידה החדשה שמתוכננת להבנות, מספר ח.פ. של קבלן התמ"א, הפרופיל העסקי של הקבלן,
מסמך מאושר עם מפרט יחידות הדיור במבנה (ישנות וחדשות), סוגי הדירות במבנה, מספר יחידות הדיור שנמכרו בפרויקט התמ"א, תיעוד של שלב הביצוע בפרויקט, מסמך עם פירוט פרויקטי הבנייה שהושלמו בידי הקבלן המבצע.

חשוב לבדוק מראש אם מדובר על פרויקט שהחל ומה הצפי לתחילת הבניה וסיומה. כמו כן יש לבדוק אם רשומים ביטחונות בהערת אזהרה ליזם / הקבלן בפרויקט.

כשקבלן התמ"א רושם הערת אזהרה על הנכס והבנק המלווה אינו יכול להוסיף מצידו הערת אזהרה בנקאית, עלולה להיווצר בעיה גם ליזם וגם לאדם שמעוניין לקנות דירה בפרויקט תמ"א 38, משום שהערת האזהרה של הקבלן מונעת שעבוד של הנכס על ידי הבנק למשכנתאות ולכן לא יאשרו את מתן ההלוואה.

יועץ משכנתא שמתמחה במשכנתא לפרויקטי תמ"א 38, הוא הגורם המקצועי שיוכל לייעץ לכם בנושא של פתרונות מימון לרכישת נכס מפרויקט תמ"א 38.

יועץ המשכנתאות שלנו
משכנתא טיל - לוגו

מחפשים ייעוץ משכנתאות?
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בטיל.

כתבות נוספות בנושא
שתפו אותנו